martes, 1 de marzo de 2011

Årets Valentines kake

Jeg har bakt denne eplekaken i mange år nå, oppskriften fant jeg i ett eller annet ukeblad mens jeg jobbet som støttekontakt for en hyggelig dame som het Karin. Vi bakte kaken sammen den gangen og siden har jeg fortsatt å bake den,i sikkert 12 år nå. Ifølge min mann er dette den beste av alle kaker og han ber stadig om at jeg baker den, så da var valget lett for å gjøre ham fornøyd på Valentines dagen. Denne gangen fordelte jeg kaken i to hjerteformer i annledning dagen , men vanligvis bakes den i en 26cm form. Kaken holder seg i flere dager i kjøleskapet. Jeg har aldri prøvd å fryse den av den enkle grunn at den alltid blir spist opp. Om du vil se om min mann har rett eller ikke gjør du som følgende;

          4 egg                       /         4 huevos
       5dl. sukker                /       5 dl. de azucar
     120 g. smør               /    120g. de mantequila
        2dl. melk                 /          2dl. de leche
         6dl. mel                  /            6dl. harina
     2ts. bakepulver         /  2 chucaraditas de levadura
    5-6  syrlige epler       /           5/6 manzanas
           Kanel                   /                 canela

Begynn med å skrelle eplene og del dem i ganske tynne båter. Ha deretter melk og smør i en kjele og la det koke opp, vær forsiktig med varmen på plata , det koker fort over eller brenner seg. Pisk eggene og sukkeret til eggedosis.



 Bland så inn melkeblandingen, melet og bakepulveret. Legg ett lag med epler i bunnen på den smurte kakeformen, strø over litt kanel og sukker, hell så over litt av røra til eplebitene er dekket, deretter fortsetter du med ett nytt lag med epler, kanel ,sukker osv. helt til formen er full. Avslutt med epler på toppen.

Kaken stekes ved 170 grader i ca. 45 min.

Kan avkjøles eller spises rykende varm med litt vaniljeis ved siden av.
Ha en fin bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario