sábado, 23 de abril de 2011

Påskekjeks

Første ladning med påskekjeks er allerede spist opp her i huset , så da var det på tide med ladning nummer to. 3 snart 4 åringen ville trykke ut så da ble det disse kjeksene , som mamma senere kunne more seg med å dekorere. Denne oppskriften er fra Peggy Porschen sin bok.
Du trenger;
     200g usaltet smør           /   200g de mantequilla
           200g melis                /   200g de azucar glace
               1 egg                     /               1 huevo
       ca. 400g mel                /         ca. 400g harina
  frø av en vaniljestang       /         semillas de vanilla

Ha melis, frøene fra vaniljestangen og smøret i bakebollen og rør det sammen til du får en fin masse. Pisk egget i en bolle for seg , før du tilsetter det i bakebollen.

Deretter sikter du  i melet litt etter litt, rør så lite som mulig  bruk hendene til å kna det hele sammen til en litt klissete deig. Se ann litt på melmengden , deigen skal være litt klissete. legg så deigen i en plastpose og la den hvile i kjøleskapet i en time.

Mens jeg ventet på deigen benyttet jeg tiden til å tegne noen nye påskefigurer i papp , inspirert av påskepynten i heimen, disse brukte jeg som mal til kjeksene etterpå. Jeg skjærte rundt dem med en spiss kniv og vips en masse nye påskefigurer. Man trenger ikke alltid kjøpe dyre utstikkere , det går like fint å lage dem selv.
Når deigen er ferdig hvilt tar du ut litt av den om gangen og kjevler den ut på en melet flate. Grunnen til at deigen du ikke bruker bør få ligge i kjøleskapet er at den fort tørker ut , og dermed sprekker kjeksene lett i kantene om deigen er for tørr.  Jeg bruker å kjevle den 4 - 5 mm tykk. Da blir kjeksene passe tykke til å kunne dekorere etterpå.

Jeg bruker en spatula for å få kjeksen opp fra bordet og over på stekeplaten , da er det lettere å holde dem flate synes jeg. Kjeksen stekes midt i ovnen  ved 175 grader i 8 - 10 minutter , til de blir gyldne i kantene. La kjeksen avkjøles på platen, de er nemlig fortsatt myke når de kommer ut av ovnen og de blir stive først når de blir kalde så du må ha litt tålmodighet.
Mens jeg ventet på at kjeksene mine skulle bli ordentlig kalde lagde jeg royal icing etter denne oppskriften , til å pynte kjeksen med.

1 eggehvite / 1 clara de huevo
1 ts sitronsaft/1 chucaradita de zumo de limon
2-4 dl melis/2-4 dl de azucar glace

Pisk eggehviten stiv , deretter tilsetter du sitronsaften og til slutt melis litt etter litt til icingen din blir passe tykk og stiv. Farges som du måtte ønske. Jeg fordelte min i mindre boller og farget dem i forskjellige farger.
Om du vil pynte kjeksen din som jeg har gjort må du først lage "linjer " langs kanten på kjeksen din med en ganske så stiv royal icing. jeg bruker en Wilton tipp 2 til dette. Når disse linjene er sprøytet på kjeksen må du la dem tørke før du bruker en litt mer flytende royal icing til å fylle inn kjeksen med.
Jeg tegnet på øyer på hanene mine før jeg fylte dem helt inn og det var ikke så lurt, øynene forsvant nemlig under den gule fargen. Så husk at alle detaljer som øyne, barter , værhår etc. må sprøytes på etter at icingen du har fyllt inn kjeksen din med har tørket, gjerne en dag eller to.
Det tar noen dager å bli ferdig med å dekorer disse , men jeg synes det er fryktelig gøy og barna i huset elsker disse dekorerte kjeksene. De er kanskje ikke de beste på smak , men det er veldig morsomt å spise harepuser, haner og fargeglade påskeegg sammen med et glass melk.


Noen av mine skal få fylle opp noen påskeegg i år istedet for smågodt og sjokolade. Garantert suksess, prøv du også da vel.

Fortsatt god påske!

No hay comentarios:

Publicar un comentario