viernes, 8 de julio de 2011

Bursdagskake til svigermor

Neste kake ut var i april og til min svigermor Maria som fyller år da. Denne gangen prøvde jeg ut ett nytt fyll,lagd på Werthers karameller og den ble kjempegod. Det var også første gang jeg prøvde meg på å lage en sløyfe, det gikk ganske greit selvom den sikkert kunne vært penere, problemet begynte når jeg skulle sette den på kaken da datt den ene delen av ,men jeg fikk fikset det med litt smørkrem og noen ord som ikke egner seg på trykk.
Svigermor var fornøyd og kaka ble spist opp. Denne gangen brukte jeg denne oppskriften på kakebunnen, som jeg fant hos Erika på bloggen Bakgladje;

          5 egg                     /                    5 huevos
      3dl sukker                /                3 dl de azucar
   1,5 dl hvetemel          /                  1,5dl harina
   1,5 dl potetmel          /          1,5dl de harina de patata
   2,5ts bakepulver     /         2,5 chucaraditas de levadura

Begynte med å piske eggedosis av eggene og sukkeret, jeg lot den piske en god stund 7-8 minutter tenker jeg. Deretter siktet jeg inn mel, potetmel og bakepulver og vendte det så inn i eggedosisen med en slikkepott.
Deretter helles den i en 24cm form og stekes i nedre del av ovnen på 175 grader i ca 50 minutter måtte min stå. Fikk en høy og fin kakebunn, testet også ut denne gangen å ha ekstra bakepapir rundt kanten på formen slik at kaken kan "klatre" høyere enn det formen er og det fungerte veldig bra , så det annbefaler jeg deg å prøve . Kaken ble høy og fin ,og veldig lett å dele i tre deler.
Som sagt før denne gangen lagde jeg krem av Werthers original karameller, den smakte himmelsk. Jeg brukte til dette fyllet;

            3dl fløte                        /               3 dl de nata
 Werters original karameller / caramelos de Wherters original.

Hadde fløten i en kjele og varmet den opp, viktig at den ikke koker opp, da går det nemlig ikke å piske den dagen etter. Når fløten er varm hadde jeg i karamellene , rørte godt til de hadde smeltet . Så satte jeg hele blandingen kaldt, den bør stå i minst 6 timer eller helst natten over. Så er det bare å piske den som normalt og så har du det deiligste kakefyll.
 Det andre laget med fyll denne gangen var rårørte jordebær. Det smaker nydlig i kaker synes jeg og stort enklere enn dette blir det ikke. Jeg brukte;

     400g friske jordebær      /         400g de fresas
              3ss sukker              /    3 chucaras de azucar

Vask bærene godt, ha dem i en blender sammen med sukkeret , kjør blenderen en liten stund og så er det bare å helle det hele rett på kakebunnen. Lett som en plett!
Kaken ble sparklet med mørk sjokolade smørkrem etter denne oppskriften;

    100g mørk sjokolade       /   100g de chocolate negro
             100g smør               /         100g mantequilla
      100g philadelfia ost      /   100g de queso philadelpia

Bland det hele godt sammen, det er viktig at smøret er romtemperert for at du skal få blandet det godt. Smør det hele utover den fylte kakebunnen og sett den en stund i kjøleskapet slik at det stivner litt før du trekker kaken.
Denne gangen trekte jeg kaken med sukkerpasta som jeg hadde farget lysegrønn, grønnfargen ble ikke helt som jeg hadde  tenkt meg. Tanken var at bunnen på kaken skulle forestille en eng  slik at blomstene jeg la oppå ble blomstene i engen men fikk ikke helt til den rette grønnfargen synes jeg. Blomstene var det kjempegøy å lage, mye pirke jobb, men det liker jeg ,tro det eller ei det får meg faktisk til å slappe av.
Synes selv de ble ganske så fine, var spesielt fornøyd med rosene denne gangen de ble ganske så troverdige. Alle dekorasjonene er lagd av sukkerpasta og som sagt problemet var sløyfen som knakk i to da jeg skulle sette den på kaken. Men det ordnet seg heldigvis selvom jeg var litt fortvilet en stund.
Alt i alt er jeg fornøyd med kaken, skulle ønske jeg hadde litt mere tid i hverdagen til å eksprimentere mere med blomster bare, men tid er vel det vi alle ønsker oss mer av.
Vel om jeg får mer tid fremover er vel tvilsomt med to små i huset, men kake bake prosjektet kommer til å fortsette det er helt sikkert.
 
Ha en fin dag og ta vare på tiden du har!

1 comentario: