viernes, 11 de noviembre de 2011

Rabarbrapai

Har hatt lyst på rabarbara siden de første innleggene om rabarbra her i matbloggverdenen begynte å dukke opp. Rabarbra finnes ikke å oppdrive her i spania så oppskriftene jeg har villet prøve har fått ligge urørte. Gleden var derfor stor da jeg var så heldig å få rabarbra av Heidi, en av mammas arbeidskollegaer, mens jeg var hjemme i Norge i sommer.Første oppskrift ut til testing ble derfor rabarbrapai til mammas symøte, den ble mer en godkjent og smakte himmelsk.
 Om du vil prøve trenger du følgende til paibunnen;

             250g mel            /            250g de harina
            30g sukker         /             30 g de azucar
         1ts bakepulver      / 1 chucaradita de levadura royal
         1 eggeplomme    /             1 yema de huevo
             200g smør       /           200g de mantequilla
                  vann            /                       aqua

Sett ovnen din på 150 grader. Begynn med å ha alle de tørre ingrediensene dine i en bolle, sørg for at smøret du skal bruke er romtemperert og kna det inn i de tørre ingrediensene. Tilsett eggeplommen og fortsett og kna til du får en fast deig, virker deigen din litt tørr tilsetter du en spiseskjee eller fler med vann , helt til du får knadd deigen din sammen. Jeg setter derfor ikke noe mål på vannet i denne oppskriften det må du se ann , jeg brukte 2 spiseskjeer for å få knadd  sammen min deig.
Deretter trykte jeg ut paideigen i en paiform, det er ikke nødvendig å smøre da deigen i seg selv inneholder masse smør. Jeg pleier alltid å feste aliminiumsfolie rundt kanten på mine paibunner når jeg steker dem, det gjør at deigen holder seg på plass på sidene av paiformen under steking , så det gjorde jeg denne gangen også.Paideigen stekes så i 20 minutter på 150 grader nederst i ovnen.
Mens paibunnen stekes lager du fyllet , til det brukte jeg;

     2 eggeplommer        /     2 yemas de huevo
        2 dl sukker            /          2 dl de azucar
    5dl rabarbrabiter     /         5 dl de ruibarbo
          4 ss mel              /    4 chucaras de harina
         1ts kanel             /   1 chucaradita de canela

Skjær først den vaskede rabarbraen din i små biter til du får 5 desiliter, ha så mel og kanel over bitene og bland godt. I en bolle rører du sammen eggeplommene og sukkeret , deretter har du oppi rabarbrablandingen og blander det hele godt sammen.
Når paiskallet har stekt i 20 minutter tar du det ut og fordeler så fyllet jevnt utover før du setter det hele tilbake i ovnen og steker videre på samme temperatur i 20 minutter.
 
Mens paien er i ovnen forbererder du marengslokket. Til det trenger du;

                       3 eggehviter        /     3 claras de huevo
                         3ss sukker        /    3 chucaras de azucar

Pisk eggehvitene stive og ha i sukkerert litt etter litt til du får en stiv marengs. Når du tar ut paien av ovnen la den avkjøle seg i ca. 5 minutter før du har over marengsen og sprer det utover som ett lokk over paien din.

 Så setter du paien inn i ovnen igjen på samme temperatur og lar den steke i ytterligere ca. 20 min til marengsen din får en gyllen farge. Paien bør nytes lunken , vi serverte den med vaniljeis til og det smakte veldig godt.
 Denne annbefales på det sterkeste fra flere hold ikke bare meg,var nesten bare smuler igjen på fatet da kvelden var over og det pleier jo å være ett godt skussmål.Så finn frem rabarbra fra fryseren og prøv du også.
                                             Ha en fin dag !



5 comentarios:

  1. Hei, dette var en fin variant! Jeg har fortsatt rabarbra i fryseren.
    Sjekk min italienske rabarbrapai på superkokken.no

    Beste mathilsen fra Superkokken i Norge

    ResponderEliminar
  2. Anna fra Ødemarka30 de junio de 2013, 8:53

    Hei!
    Andre gangen jeg baker denne nå, og den var og er fantastisk god <3
    Har fått veldig gode tilbakemeldinger på denne etter jeg fant din oppskrift! Nå står det en i ovnen og er klar til servering om litt, med en god vaniljeis til!!
    Nydelig rabarbarapai :) ;)

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Så gøy fint at den falt i smak. Takk for at du kikket innom meg
      Ha en fin sommer
      Hilsen
      Bakemester snipp

      Eliminar
  3. Anna fra Ødemarka9 de agosto de 2013, 9:59

    Hei Helene :)
    Det blir fjerde gangen jeg baker denne paien nå, og jeg tenkte jeg skulle blande inn jordbær sammen med rabarbaraen denne gangen, gleder meg til å smake :)
    Får så mye skryt for denne paien, og all ære til deg <3 og den forsvinner som dugg for solen :)
    Ønsker deg en god helg!
    Hilsen fra Anne

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hei Anne
      Lykke til ,kan tenke meg det blir veldig godt med jordbær i. Snart kommer det nye inlegg her på bloggen igjen .Ferien er over...Ha en fin helg
      Helene

      Eliminar