martes, 20 de diciembre de 2011

Syvende slag - Jødekaker

Da var det klart for det syvende og siste slaget kaker til jul i år. Disse bakte alltid mor mens hun levde og en stor boks ble levert hver jul, og jeg tror ærlig talt at jeg nesten alltid spiste opp hele den boksen alene ,hvert eneste år.
 Min absolutt favoritt og uten disse blir det ikke jul, kjempegode.Sprøe gode kaker som smaker jul og perfekte til å dyppe i te eller kaffe. Oppskriften er mors og hun har fått den igjen fra husmorskolen hun gikk på.
Her kommer den om du vil prøve;

           200g smør            /      200g de mantequilla
         200g sukker           /          200g de azucar
               2 egg                /                 2 huevos
           1 ts kanel             /       1 chucaradita de canela
      2-3ts bakepulver     /     2-3chucaraditas de levadura
            400g mel           /              400g de harina
              kokos               /                     coco
         perlesukker          /             azucar de perla

Begynn med å piske smør og sukker hvitt, deretter tilsetter du ett egg om gangen. Bland alle de tørre ingrediensene sammen i en bolle og deretter tilsetter du det hele litt etter litt i smørblandingen til du får en fast deig.
 
 Kjevl deigen ut på ett melet bakebord og stikk ut runde kaker som du legger på en bakeplate. Pensle kakene dine med egg og strø over perlesukker og revet kokos.Sett ovnen på 180 grader og stek dem midt i ovnen i ca. 10 minutter.
 Disse skal kun bli litt gyldne, kakene er veldig lyse. Avkjøles på stekeplaten. Oppbevares i en tett boks som til stadighet vil bli åpnet, du er herved advart.Jeg klarer aldri å stoppe når jeg først begynner å spise disse. Da var årets syv slag unnagjort for min del ,nå gjennstår det bare å spise opp hele herligheten.
Det kommer flere juleinnlegg fremover her i desember, jeg selv vender snuta hjemover til det kalde nord og gleder meg til å feire norsk jul.
 Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario