lunes, 23 de enero de 2012

Rullekjeks

Det er en stund siden jeg bakte disse kjeksene, men hadde helt glemt dem bort og kom over bildene da jeg tømte noen minnekort i kameraet. Jeg har kalt dem for rullekjeks for de minner meg om rullekake.
 Disse var helt greie, men de blir nok ikke min favoritt,husets 4 åring og mormor som var på besøk fra norge likte dem derimot veldig godt. Oppskriften fant jeg hos en svensk blogg som heter http://bakverkochfikastunder.blogspot.com/ ,men jeg foretok noen små justeringer underveis. Om du vil prøve trenger du;

          200g smør              /           200g de mantequilla
          1dl sukker              /                 1 dl de azucar
           4,5dl mel               /                   4,5dl harina
          2ss kakao             /            2 chucaras de cacao
     2ts vaniljesukker       /    2chucaraditas de azucar vanillado
    rosa konditorfarge     /                   colorante rosa

Begynn med å sette ovnen din på 200 grader. Ha smør og sukker i en bolle og klyp det sammen til det er godt blandet. Bruk hendene og bland så inn melet litt etter litt ,til du får en fast deig, se ann melmengden den kan variere litt både opp og ned. 
 Del så deigen i to , i den ene delen blander du inn kakaoen og i den andre blander du inn vaniljesukkeret og noen dråper rosa konditorfarge til du oppnår den fargen du ønsker. Kjevl så ut de to deigene dine til to like store firkanter, legg så den ene firkanten oppå den andre og rull dem sammen til en "rullade". Legg "rulladen" din i kjøleskapet ditt i ca.15 minutter da blir det letter å skjære den i skiver. Det er lettere å kjevle ut deigen om du legger bakepapir under den.
 Dette er en litt klissete deig så derfor gjør bakepairet jobben enklere for deg når deigen skal løftes over den andre deigen. Del så opp i skiver og legg dem på en bakepapirkledt bakeplate, deretter stekes de midt i ovnen i 5-8 minutter , avkjøles på rist. Fine å dyppe i te eller kaffe da de blir litt harde.
Oppbevares i en tett boks, disse er ganske så holdbare siden det er en del sukker i dem, men som sagt så er det en mulighet for at de ikke varer så lenge om du har småtroll i hus som jeg.
                                                    Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario