domingo, 4 de marzo de 2012

Karneval og Calcotada

Her i Toledo ,som i resten av Spania , feires karneval i Februar med stor ståhei ,opptog og dansing i gatene. Vi har som tradisjon å feire med noe som kalles for Calcotada her hjemme hos oss. Det er en Katalansk tradisjon ,som mannen har fått gjennom sin mors familie som er derifra. Hva er så Calcotada? Vel jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Man spiser noe som ligner på purreløk, de er litt mindre og søtere enn vanlig purre, men jeg anntar at det er en type purre.
 Man kan bare spise disse i de måneder som har R i seg, altså Enero(januar),Febrero(februar), Marzo(mars),Abril (april)Septiembre(september), Octubre(oktober), Noviembre(november) og Diciembre(desember), ifølge spanjolene. Om denne varianten av purrløken finnes i Norge er jeg usikker på, om noen vet så hyl ut. Vel man trenger altså en mengde av disse calcotsene , vi hadde 300 calcots denne gangen til 20 voksne. Man trenger også en spesiell ved til å grille disse,man skal bruke oppskjærte vinranker, dette fordi man trenger flammer for å tilberede calcotsene.
 Calcotsene  legges på en grillrist og has rett på bålet eller det vil si flammene. De skal bli lettere brent på utsiden, det er hele meningen med å bruke den spesielle veden. Når de er passe svarte på utsiden pakkes de inn i avispapir og skal ligge der i en 15 minutters tid før de spises.
 De "koker" seg ferdige selv inni avispapiret pga. varmen som blir konservert der. Disse skal også ifølge tradisjonen serveres på takstein og de som skal spise pleier å ha på seg store smekker når de spiser for dette er en grisete affære. Vi hadde  rød takstein på bordet men vi fikk ikke tak i smekker, men det gikk like bra uten.
 Så hvordan spiser man nå disse calsotsene. Vel man klemmer i den enden av calcotsen som "håret" sitter i, og tar tak i den grønne enden og drar ut innmaten, deretter dyppes calsotsen i en spesiell calsotssaus(oppskrift kommer senere på bloggen) så er det om å gjøre å få det hele i munnen uten å kline altfor mye. 
Det krever litt trening , men øvelse gjør mester og når du har spist en 10 - 15 stykker får man som regel dreisen på det. Ifølge tradisjonen skal man drikke cava til det hele, vi pleier ikke å gjøre det men jeg kan tenke meg at det smaker godt.
Derimot går det alltid med store mengder rødvin når vi har calcotada. Det finnes restauranter i Katalonia som har spesialisert seg på calcotadas , så skulle du være i det området i noen av de månedene jeg nevnte over er det vel verdt ett forsøk. 
Man spiser også grillet butifarra til , som er en nydelig pølse også typisk katalansk. Jeg har desverre ingen bilder av den, da jeg delvis glemte det hele ,var opptatt med å spise, og delvis fordi jeg hadde hender så svarte som en feiers.Du kan lese mer om calsots her og calsotada her.Håper du syntes dette var litt gøy å lese om, rare mattradisjoner finnes det i alle land. Vi hadde også x antall muffins og cupcakes som dessert denne dagen men disse får du oppskriftene på i senere innlegg.
Og sjelden har jeg sittet til bords med så varierte bordkavalerer som denne dagen, alt fra marsboere til blomster og bier. Gøy var det og da er det bare å vente til neste februar til neste Calsotada.
                                     Ha en fin søndag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario