domingo, 9 de diciembre de 2012

Julebrus!!!!!!

Julen er reddet her på de sydligere breddegrader. Julebrus har vært ett stort savn de årene jeg har bodd i Spania. Julebrus, selvsagt rød, er selve julen for meg og kan drikkes i litervis , og da er det jo synd at spanjolene aldri har hørt om julebrus.Litt googling her om dagen førte til at jeg fant flere oppskrifter på hjemmelaget julebrus og vips så enkelt skulle det vise seg å være. (Lurer nå veldig på hvorfor jeg i heiteste ikke har tenkt på dette før , har bodd 11 år i Spania, men bedre sent enn aldri får en tro.) 
Hjemmelaget julebrus er en garantert bedre enn kjøpebrus og antagligvis billigere også tenker jeg. Satt sammen ingredienser fra flere av oppskriftene jeg fant på nettet, og kom fram til denne, som smakte nydelig. Om du vil prøve trenger du følgende;

          500g bringebær           /        500g de frambuesas
        500g brunt sukker          /      500 g de azucar moreno
                5dl vann                  /               5dl de aqua
              1 rød chili                  /                1 chile rojo
    1 tommel fersk ingefær    /       un trocito de jenjibre fresco
          farris eller tonic           /             tonica o gaseosa

Begynn med å ha det brune sukkeret og vannet i en tykkbunnet kjele.
 Sett plata på middels varme og rør om litt av og til , la det hele koke opp og la det koke i ett minutt eller to slik at alt sukkeret blir godt oppløst.
 Mos så bringebærene dine i en blender, jeg brukte friske bringebær siden det er sesong nesten året rundt her jeg bor, men frosne kan også brukes la de bare tines litt før du kjører dem i blenderen. Sil deretter bringebærpureen du får slik at frøene ligger igjen. Skrell den ferske ingefæren og del den i skiver. Ha bringebærpureen sammen med ingefær i en kjele og la det varmes opp på middels varme til det begynner å boble.
 Ha så bringeærpureen over i kjelen med sukkervannet og la det hele få ett oppkok.
 Legg i den røde chilien og la det hele stå kaldt til neste dag. Sil så væsken din igjen og oppbevar den på en flaske i kjøleskapet ,det du nå har er en base for å blande deg julebrus.
 Neste steg er å blande basen din ut med boblevann. Bruk farris eller tonic og blandeforholdet er litt som når du blander saft. Prøv deg frem, ha i isbiter og drikk og nyt. Smaker bælgøtt, som vi sier der jeg kommer fra.
 Denne oppskriften tilegner jeg en venn som jeg også vet elsker julebrus og som også blogger. Elisabeth denne er til deg og En husmors bekjennelser , takk for mang en god latter og god jul til deg og dine. Dessuten er En husmors bekjennelser ypperlig lesing mens du drikker julebrus, bare vær forsiktig så du ikke setter brusen i halsen når du ler. 
Oppbevar basen for julebrusen i kjøleskapet og bland deg ett glass når du føler for det. Kan ikke si noe om holdbarhetstiden da min fremdeles står i kjøleskapet , men oppdaterer når jeg vet det. Uansett så tror jeg ikke denne blir gammel om du lager den, min datters spontane reakjson var "Mamma dette er min nye favoritt drikk. " Altså vel verdt ett forsøk, prøv da vel !Nå blir det julebrus året rundt her i heimen. 
                                Ha en fin førjulsdag videre!

2 comentarios:

  1. Hei!

    Tusen takk for oppskrift.

    Lure på kva du brukte for å sile bringebærpuréen?

    Eg brukte (tinte) frosne bringebær, men eg fekk ikke til å sile dei i eit dørslag...

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hei Geir Olav
      Jeg brukte baksiden på en spiseskje og "trykte" bringebærpureen igjennom ett dørsslag som jeg har med veldig små hull. En sil skulle også gå bra ,men pureen trenger nok litt hjelp av en skje for å renne igjennom. Håper julebrusen smakte, jeg selv kom meg igjennom noen liter denne jula også. Ha ett riktig godt nytt år og takk for at du besøker meg her inne.
      Hilsen Helene

      Eliminar