domingo, 20 de enero de 2013

Min første 3 etasjes kake

Svigermor,svigrinna mi Ana ,pluss en onkel og ei tante av mannen fylte år omtrent på samme tid, rett etter påsken i fjor. Det ble feiret med en stor middag med mange gjester og jeg sto for bursdagskaka. Resultatet ble min første 3 etasje kake. Mange gjester og mange bursdagsbarn krever jo en stor kake.
Ble egentlig ganske fornøyd med resultatet ,synes den ble fargerik og fin. Godt smakte det også. Jeg brukte to forskjellige kakebunner denne gangen, de to øverste bunnene var vanlig sukkerbrød, mens den nederste var en ganske så kompakt sjokoladebunn. Greit med en kraftig kake i bunnen slik at det hele ikke synker sammen. Oppskriften på den største kakebunnen var denne;

            3egg                   /                  3 huevos 
       3dl sukker               /              3 dl de azucar
        75g smør               /           75g de mantequilla
       1,5dl melk               /               1,5dl de leche
          4dl mel                /                 4 dl de harina
     3ts bakepulver        /   3 cuharaditas de levadura royale
        1dl kakao             /                  1dl de cacao

Pisk eggedosis av sukkeret og eggene. Smelt smøret og bland det med melken. Bland så forsiktig inn melkeblandingen i eggedosisen. Sikt så inn alle de tørre ingrediensene, mel, bakepulver og kakao.Hell så røren i en smurt form og stek nederst i ovnen på 175 grader i ca. 45 minutter. La kaken avkjøles helt på rist før du begynner å dekorere. Fyllet i alle tre kakene var denne gangen ferske jordebær og melkesjokoladeffluff. 
Melkesjokoladefluffen lager du ved å varme opp 3dl fløte og la 180g melkesjokolade smelte i fløten. Må ikke koke, da får du ikke pisket det opp til krem. La det hele avkjøles og stå kaldt i minst 8 timer før du pisker det til krem. Jeg dynket også kakebunnene med appelsinjuice før de ble fylt. Deretter ble alle 3 kakene dekket med smørkrem.
 Jeg dekket så kakene med hvit sukkerpasta. Lurte lenge på om jeg skulle hatt forskjellige farger på bunnene men kom til att det ville bli for "rotete" derfor falt sluttvalget på vanlig hvit og heller bruke farge i dekorasjonene. Jeg valgte å la dekorasjonene gå i fire knallfarger, gul,oransj,grønn og rustrød. Jeg begynte med å lage en sløyfe rundt hver kake. Deretter tvilte jeg lenge på hvordan jeg skulle dekorere resten, begynte å lage blomster , men innså fort at på etasjekaker er det svært liten plass til dekorasjoner da kakene dekker hverandre og det meste av overflaten på kakene. Jeg la bunnen fra kakeformene oppå kakene mens jeg dekorerte slik at jeg ikke plasserte noe der kaken skulle stå oppå hverandre.
Jeg endte opp med stjerner på den største kaken, sirkler på den midterste kaken og så gjenntok jeg stjernene på den øverste kaken slik at det ble litt gjennomgang på pyntinga.
 Det tok noen timer å dekorere denne kaka, men mest fordi jeg tvilte mye underveis. Ville ikke at kaka skulle se overlesset ut når den var ferdig så det ble en del prøving med pyntinga før jeg ble fornøyd. 
Selve monteringen av kaka tok også sin tid og jeg skal innrømme at jeg ba til høyere makter da jeg satt på plass den minste kaka, var livredd for at det hele skulle synke sammen. Jeg hadde  klippet ut pappskiver i samme størrelse som de to øverste kakene, jeg plasserte kakene så på papp platene,før de ble satt oppå hverandre.
 I de nederste og midterste kakebunnene dyttet jeg inn sugerør der hvor den neste kaken skulle stå, jeg klippet av sugrørene rett over der de stakk opp av kakebunnen, slik at de fugerte som "støtte påler" for kaken som kom på toppen av dem. Veldig klønete forklart det her og jeg glemte helt å ta bilder mens jeg gjorde det fordi jeg var så nervøs. Note to oneshelf; ta bilder av montering neste gang , pluss monter ikke kaken hjemme.
 Bilturen til bursdagsfesten er nemlig en helt annen historie.  Hva har jeg lært? Jo monter kaken der feiringen skal være. Det er hverken godt for nervene eller ekteskapet å frakte en 3 etasjes kake i bil. Kan opplyse om at begge deler fortsatt er inntakt, både nerver og ekteskap altså, og at kaka kom frem uskadet, dog ikke uten en del ord både på spansk og norsk som slett ikke gjør seg på trykk. 
Dessuten tar slike kaker veldig stor plass i kjøleskapet når de er montert ,derav er dette noe som bør gjøres rett før servering. Kaka smakte godt og alle 4 bursdagsbarna blåste ivrig ut lysene på kaka.
 Dette var ett spennende og til tider nervepirrende prosjekt, men i ettertid kan jeg vel si at det blir nok flere etasjekaker fremover. Lærte ihvertfall en hel masse, og kaka raste ikke sammen, så da sier jeg meg fornøyd.Godt smakte det også og nesten hele kaka ble spist opp ,så da var målet nådd for min del.
                                 Ha en fin kakedag videre!


No hay comentarios:

Publicar un comentario