martes, 26 de marzo de 2013

Enkel påskedessert

Inspirert av min egen enkle Valentines dessert ,som du finner oppskriften på her; har jeg komponert en enkel påskedessert, eller påskesnacks om du heller vil kalle det for det. Smaker friskt og godt og ikke altfor søtt. 
Om du vil prøve trenger du følgende til det første laget i glasset;

        pistasjenøtter          /                pistachos
   0,5 sjokoladekake      /    0,5 bizcoho de chocolate

Jeg brukte halvparten av en sjokoladekake som jeg hadde fryst ned, oppskriften på den finner du her på bloggen. Men du kan gjerne bruke andre sjokoladekaker ,eller om du vil gjøre det enda lettere så skulle jeg tro det går bra med sjokoladekjeks også. Ha sjokoladekaken og pistasjenøttene dine i en food prossesor og kjør til alt har blitt til små smuler. 
Jeg brukte en håndfull pistasjenøtter, bruk det som måtte passe for deg. Ha deretter smulene opp i porsjonsbeger. Deretter trenger du følgende til mangomoussen ;

        250gram mango      /            250g de mango
          4 gelatinplater        /         4 hojas de gelatina
                 2dl fløte            /                2 dl de nata
     100g philadelfiaost    /     100g de queso philadelfia
               1dl melis           /            1dl de azucar glace

Begynn med å bløtlegge gelatinplatene dine i kaldt vann i ca 10 minutter. Rens så mangoen din, bruk en som er godt moden, og kjør den til du får 250 gram puree i en blender eller food processor. Ha mangopureen i en kjele og varm den opp. Klem vannet ut av gelatinplatene dine og rør dem inn i mangopureen til de er helt oppløste. 
Ta kjelen av varmen og la mangopureen avkjoles litt. I mellomtiden rører du godt sammen melisen og philadelfiaosten din. Pisk fløten din til krem. Når mangopureen har avkjølt seg , rører du den inn i osteblandingen din. Rør det hele godt sammen før du til slutt vender inn kremen din.
 Ha så mangomoussen over kakesmulene dine i porsjonsglassene, og sett dem i kjøleskap til de har stivnet. Hvor mange porsjoner du får ut av denne oppskriften kommer ann på hvor store porsjonsglass du bruker. Jeg brukte glass i shotstørrelse, disse skulle fungerer som mellomrett til en tre retters middag, og jeg fikk 20 shotglass. 
Denne gangen pyntet jeg med revet mørk sjokolade og ett sjokolade egg i annledning påske. Nydelig ,kremete og god akkurat som mousse skal være og i kombinasjon med sjokoladekake og små biter av salte pistasjenøtter er dette en sikker vinner.

 Ungene i huset fikk hver sin til barnetv og smattet fornøyde ivei ,til tross for at ingen av dem, ifølge dem selv , liker mango. Mamma måtte humre litt for seg selv da , men det man ikke vet har man ikke vondt av. 
Annbefaler virkelig disse på det sterkeste, dessuten er dette enkelt og greit å lage også,de holder seg også godt en dag eller to i kjøleskap om du dekker dem til med litt plastfolie.
            
                         Ha en strålende påskedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario