viernes, 29 de marzo de 2013

Påske bursdagskake 1

Vi ble rett før påske bedt i bursdag til Sofia som fylte 2 år,jeg lovet å ha med meg bursdagskaken og fikk helt frie hender. Siden påsken var rett rundt hjørnet og alle små frøkner pleier å like kaniner,ble det en påskebursdagskake til Sofia denne gangen. 
Ble selv veldig fornøyd med den gule sløyfen rundt kaken,har prøvd meg på fondantsløyfer ett par ganger nå og dette var første gangen jeg følte at jeg fikk det ordentlig til. Øvelse gjør mester heter det jo så fint.
 Passet også på å prøve en ny smakskombinasjon på kakefyllet denne gangen,mangomousse og marsfluff, det ble kjempegodt og annbefales. Mangomoussen finner du oppskriften på her på bloggen..Til marsfluff trenger du følgende;

                     3dl fløte                /               3 dl de nata
        180g Mars sjokolade       /       180g de chocolate Mars

Varm opp fløten din og ha i mars sjokoladen. Rør godt og la sjokoladen smelte helt, husk at fløten IKKE må koke, kun være varm. Sett så blandingen til avkjøling i kjøleskapet i minst 8 timer eller helst over natten. Pisk så som vanlig krem. Jeg la også friske jordbær på toppen av marsfluffen.
Om du vil lage selve kaken trenger du 2 sjokoladekakebunner som du finner oppskriften på her på bloggen. Har blitt en gjenganger denne sjokoladekaken som bunn i kakene mine, men den er perfekt til kaker som skal pyntes og dekoreres. Stabil ,saftig og ikke minst blir den så høy at den kan deles i 3 bunner noe som er kjekt når du liker høye kaker sånn som meg. Kaken ble deretter smurt opp med smørkem som du finner oppskriften på her inne på bloggen..Deretter trekte jeg kaken med lysegrønn sukkerpasta. Om du vil lage en "stjerne" på toppen av kaken slik som jeg gjorde passer du på å legge litt bakepapir på toppen av kaken før du legger på sukkerpastaen.
Jeg la også en sirkel av brun sukkerpasta på før selve bakepapiret da jeg ville ha det som farge på "hullet" i stjernen min,ellers går det like fint med at bare smørkremen synes også om du heller vil det. Deretter skar jeg en stjerne på toppen av kaken i  sukkerpastaen med en skarp kniv som du ser på bildet.
Deretter er det om å gjøre å brette veldig forsiktig fra midten av stjernen og ut mot kanten av kaken, slik at foldene du bretter ut former en stjerne. Bakepapiret ditt vil nå komme til syne og du har ikke skåret i kaken takket være dette. 
Deretter bruker du spissen på en kniv og hekter bakepairet fast i den og drar det forsiktig ut gjennom "hullet " til stjernen din. Synes dette blir veldig dekorativt på kaker og det ser veldig profesjonelt ut, men er veldig enkelt å gjøre. Klarer jeg det kan du også klare det.
Deretter laget jeg en påskehare i sukkerpasta, lurer litt på å begynne å legge ut steg for steg beskrivelser på sukkerpasta figurer her på bloggen, men vet ikke helt om det er noen interesse for det, om du synes det hadde vært fint ,send meg gjerne en kommentar. Uansett her er ett bilde av prosessen.
Kaken ble deretter ferdig pyntet med diverse fargerike sukkerpasta blomster og Sofias navn og alder i sjokoladebokstaver. Om dette skal være en påskekake er det jo bare å kutte ut navn og alder på kaken.
Påskeharen fikk selvsagt æresplasen på toppen av kaken og han hadde selvfølgelig med seg en gulrot som proviant.
Strødde litt gullfarget kakepynt runt han slik at det så ut som han akkurat hadde kommet opp av jorden. Ble som sagt veldig fornøyd med kaken denne gangen, enkel men allikevel ett blikkfang.
Bursdagsbarnet selv blåste ut lyset og pekte på kaken å sa harepus, så da var det vel en viss likhet med min påskehare i sukkerpasta og en virkelig hare.
Kaken smakte dessuten veldig godt, smaken av mars sjokolade i kombinasjon med den friske smaken fra mangomoussen er noe jeg virkelig annbefaler.
Håper du ble inspirert til å bake deg en påskekake,eller kanskje du kjenner noen som har bursdag i påsken og har lyst på en slik kake.
                                  Ha en fin påskedag videre!

2 comentarios:

  1. Hei!
    Kjempefin kake!!!
    Og helt sikkert kjempegod :)

    Klem Anette

    ResponderEliminar
  2. Nydelig kake..
    Jeg har laget mange kaker med denne teknikken, og fant ut at det er enklere med en saks enn med kniv. Én av variantene mine ser du her: http://smakebiten.com/kakegalleriet/

    ResponderEliminar