sábado, 30 de marzo de 2013

Påskecakepops

Cakepops er morsomme å lage,gode å spise og alle unger elsker dem. Altså vanskelig å finne noe galt med disse små bakverkene. Fint tidsfordriv for småtroll også og her er det bare fantasien som setter grenser for hvordan du dekorerer dem. 
I tillegg til disse  påskeinspirerte kanin cakepopsene lagde jeg noen med blomster på slik at jeg fikk en liten bukett med vårblomster ,fint med litt vårfølelse nå i påsken.
Om du vil prøve trenger du følgende til cakepopsen;

                   sjokoladekake       /    bizcoho de cocolate
                    pistasjenøtter        /            pistachos
                  dulce de leche        /        dulce de leche
                   hvit sjokolade        /      chocolate blanco
                   sukkerpasta          /              fondant

Begynn med å smuldre sjokoladekaken og pistasjenøttene dine i en foodprosessor til du får fine smuler. Jeg brukte halvparten av denne sjokoladekaken denne gangen,som alltid når det kommer til cakepopsoppskrifter blir det bare ca. mål da man må se ann hvor mye man trenger av hver enkelt ingrediens for å få en fast deig. Jeg hadde også i to håndfuller med pistasjenøtter.
Denne gangen brukte jeg dulce de leche for å få kakesmulene til å "henge" sammen ,om du ikke får tak i dulce de leche hjemme i norge går det like bra å bruke prim da det er akkurat det samme. Ha ett par spiseskjeer med dulce de leche i smulene dine og begynn å røre det sammen. 
Når deigen din er fast nok til å forme kuler med trenger du ikke å ha i mer dulce de leche,jeg brukte 6 spiseskjeer denne gangen. Form kuler som er like store og sett dem i fryseren i 10 til 15 minutter. I mellomtiden smelter du litt hvit sjokolade.
Ta kulene dine ut av fryseren og dypp den ene enden på cakepopspinnene dine i den hvite sjokoladen,stikk dem så inn i kulene dine og sett deretter kulene tilbake i fyseren din i ca en time,slik at pinnene får god tid til å feste seg ordentlig.
Jeg brukte tiden på å lage kaninører,kaninføtter, blomster og diverse andre figurer i sukkerpasta. Disse fikk da også litt tid på å tørke før jeg festet dem til cakepopsen.
Når cakepopsene har stått i en time i fryseren tar du dem ut og dypper dem helt i hvit sjokolade til hele kulen er dekt med sjokolade. Så må du jobbe raskt,fest dekorasjonen i sukkerpasta raskt på cakepopsene dine før sjokoladen stivner helt. Deretter er det bare å la sjokoladen stivne og cakepopsene dine er ferdige.
Jeg synes de ble veldig fine og vårlige,og ikke mist ble kaninpopsene veldig morsomme.
Kaninstumpene ble jeg vel ikke helt fornøyde med ,jeg hadde sett dem for meg litt annerledes men ungene likte dem så da var ihvertfall det ett pluss i boka.
De smakte også veldig godt ,søte med små bomber av salt som kommer fra pistasjenøttene, jeg er stor fan av kombinasjonen søtt og salt. Annbefaler deg virkelig å prøve disse.
Alt i alt så var det veldig gøy å lage disse,morsomt for småtrolla å være med på også,så om det skulle bli dårlig påskevær så er dette en fin aktivitet å gjøre med barna.
Håper dere ble inspirert til å prøve og la meg gjerne få vite hvordan det gikk,jeg blir veldig glad for kommentarer her inne på bloggen.
 
                               Ha en fin påskedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario