viernes, 1 de marzo de 2013

Sjokoladepavlova

Neste kake ut til dåpen var en klassiker,nemlig pavlova. Den slår aldri feil og er noe som alle liker, dessuten kan det du har på toppen varieres i det uendlige og tilpasses årstiden vi er i. Jeg lagde en seig og god sjokoladepavlova til dåpen som ble toppet med tykk vaniljekrem og friske bringebær,blåbær og bjørnebær.
Stor suksess, så om du vil prøve trenger du følgende til den seige sjokolademarengs bunnen;

                 4 eggehviter            /             4 claras de huevo
                 200g sukker            /               200g de azucar
                   2ss kakao             /           2 cucharas de cacao
       0,5ts balsamicoeddikk   /     0,5 cuhcaradita de balsamico

Sett ovnen din på 180 grader. Begynn med å piske eggehvitene dine stive. Jeg liker å sette bakebollen i kjøleskapet 5 minutter før jeg begynner å piske slik at den er kald, jeg bruker også kalde eggehviter synes eggehvitene stivner fortere da. Ha så i sukkeret litt etter litt,hele tiden mens du pisker på ganske høy hastighet.
Her må man smøre seg med tålmodighet og bruke god tid, jeg liker å la marengsen piskes i ca 20 minutter om ikke lenger, da pleier den å bli tykk og stiv. Deretter skrur du ned styrken på maskinen din på det laveste og har i kakaoen og balsamicoeddiken. Pisk videre til det blir helt blandet inn.
Ikke fall for fristelsen å droppe balsamicoeddiken, det er den som gjør at pavlovaen blir deilig seig på innsiden. Ha så den nå tykke marengsen over på en bakepapirkledt stekeplate og bruk en slikkepott til å forme den rund. Den har omtrentlig størrelsen som en liten kake på 22 cm. Lag en liten fordypning på toppen i midten,hvor du legger fyllet når den er ferdig stekt.
Pavlovaen settes så inn midt i ovnen på 180 grader,lukk så ovnen og skru temperaturen ned til 150 grader. Stek så pavlovaen i 60 til 90 minutter, slå så av ovnen og sett en tresleiv eller noe i ovnsdøra slik at den blir stående på gløtt,og la pavlovaen stå i ovnen til den blir helt kald.
Riv forsiktig av bakepapiret og legg den på kakefat. Vær obs på at dette er skjøre saker så den må behandles med forsiktighet. Fyllet legger du på rett før servering ellers blir marengsen din myk om den står for lenge. Jeg gjorde det lettvint til dåpen ,da det var nok annet og ordne med, og brukte ferdigkjøpt vaniljekrem, med friske bær. Veldig godt, og en av mine persolige favoritter, det er lite som slår seig og klissen sjokolademarengs spør du meg. Håper du ble fristet!
                                     Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario