domingo, 12 de mayo de 2013

Mango chutney

Chutney er godt til det meste og mango chutney er en av mine favoritter til grillmat. Så da tenkte jeg det var på plass med oppskriften på min mangochutney her på bloggen,ettersom grillsesongen er rett rundt hjørnet, om du ikke har startet den allerede, det har nemlig jeg.
Om du vil prøve trenger du følgende til ca 3 syltetøyglass med mangochutney;

            3 store mango      /        3 mangos grandes
            3 hvitløksfedd       /           3 dientes de ajo
      1-2cm fersk ingefær   /    1-2cm de jengibre fresco
                 1ts salt            /        1 cucharadita de sal
                   1 løk              /                 1 cebolla
              3ss sukker         /       3 cucharas de azúcar
           3 ss cava eddik    / 3 cucharas de vinagre de cava
               1/2 sitron          /                 1/2 limón
              1ts chiliflak        /   1 cucharaditas de chile seco

Begynn med å skrelle mangoene dine. Skjær så fruktkjøttet i biter og kast steinene.Ha mangokjøttet i en mellomstor tykkbunnet kjele. 
Finhakk deretter hvitløksfeddene og løken din og bland dem i sammen med mangokjøttet. Finriv så den ferske ingefæren din opp i den samme kjelen og ha i chiliflak, salt og sukker.Om du liker mat med litt futt i kan du godt ha i litt ekstra med chiliflak. Til slutt presser du saften ut av en halv sitron og har i cava eddiken din. Om du ikke har cava eddik ,går det fint med hvilken som helst eddik bare den har 7% styrke.
 La så det hele få ett oppkok før du lar det koke videre på svak varme i 30 til 40 minutter, mangoen skal være helt myk, rør om av og til.
Ha deretter alt i en blender eller bruk stavmikser og kjør det hele til en klumpefri masse. Kok den så videre i ca 10 minutter.La chutneyen avkjøle seg noe før du har den over på rene syltetøyglass.
Chutneyen holder seg fint i kjøleskapet i opptil flere uker. Smaker godt til kyllig,kjøtt,fisk, den piffer opp kjedelig kokt ris og kan i grunn spises til det meste spør du meg. Det hender til og med at jeg har en liten dæsj på salaten min,bare så det er sagt. Håper du ble fristet til å prøve.
Ellers kan jeg nå meddele at du kan finne Bakemester Snipp på instagram også. Min trofaste Nokia gjennom 11 år(det må vel nesten være en slags rekord å ha samme mobil så lenge) har kastet inn håndkle, og dermed befinner jeg meg plutselig i dette århundre når det gjelder mobilteknologi, dermed ble det instagram på meg også gett.Håper du vil følge meg der, jeg heter Bakemester Snipp der også. Oppdaterer litt oftere der enn på bloggen og med litt annet smått og godt fra min hverdag også, så velkommen som følger.
                                           Ha en fin dag videre!




No hay comentarios:

Publicar un comentario