viernes, 31 de mayo de 2013

Tapas; Fylte sjampinjonger

Nesten alle forespørsler jeg får på bloggen er om tapas,kanskje logisk siden jeg bor i Spania, og man hører da på sine lesere,så fra av i dag tenkte jeg å prøve å publisere tapas på bloggen hver fredag. Skal prøve så godt jeg kan å mikse tradisjonelle tapas med det nyeste av det nyeste på den fronten.
 Først ut i dag er fylte sjampinjonger,en tapas som jeg liker veldig godt selv ,og som er rask og lett å lage. Smaker godt gjør det også selvsagt. Om du vil prøve trenger du følgende til 4 personer;

         6 store sjampinjonger     /             6 champinones
                    1/2 løk                 /               1/2 cebolla
          50g finhakket bacon      /              50g de bacon 
              100g hvit geitost        /     100g de queso de cabra
                frisk basilikum          /            albahaca fresca
               1/2 rød paprika         /           1/2 pimienta roja
                     olivenolje             /            aceite de oliva
                       pepper              /                 piminta
Begynn med å vaske og tørke sjampinjongene dine godt. Deretter hakker du løken din og baconet i så små biter som du bare kan. Ett tips er å bruke saks til å klippe opp baconet med, her i spania får man kjøpt ferdig oppkuttet,men jeg vet ikke om det er å oppdrive i norge. Ha løken i en varm stekepanne sammen med litt olivenolje og la den surre til den er blank og gjennomsiktig. Ha i baconet og 5-6 oppkuttete basilikumblader og stek det hele i ett par minutter.
Knekk "stilken " av de nå rene sjampinjongene dine og fyll dem så med baconblandingen din. Vær forsiktig når du fyller sjampinjongene så de ikke revner. Deretter dytter du ned den hvite geitosten din på toppen av det hele. Hvit geitost er myk så den går lett å klemme på plass.
 Sett sjampinjongene i en ildfast form som du smører med litt olivenolje. Skjær rød paprika i strimler og fordel strimlene rundt i den ildfaste formen. Ha på litt svart pepper og ringle litt olivenolje over sjampinjongene, før du steker dem på 200 grader i 10-15 minutter.
 Følg med mot slutten av steketiden for sjampinjongene kan fort brenne seg,de er ferdige når de får litt svart farge rundt kanten. Serveres straks i selskap med ett glass rødvin fra Castilla la Mancha selvfølgelig. Nydelig tapas som de aller fleste liker. 
Det fine med denne oppskriften er at den kan ganges opp etter antall gjester du skal ha. Jeg pleier å beregne to sjampinjonger pr person. Disse har jeg også servert som forrett ett par ganger, og også som tilbehør til middag, så disse er allsidige.
Minner igjen om at du nå finner meg på Instagram som Bakemester Snipp, koselig om du vil følge meg der også. Håper du fikk lyst til å prøve deg på tapas i kveld. Kanskje vi ses neste fredag også for flere tapas ideer, det hadde vært koselig.
                                    Ha en fin fredag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario