domingo, 16 de junio de 2013

Blomster bursdagskake

Dere som følger meg på Instagram ,jeg heter Bakemester Snipp der også, vet at det har pågodt litt kakebaking i heimen den siste tiden. Forrige helg var det bursdagskake til min gode venninne Olga som stod for tur. Lagde en liten kake denne gangen ,da Olga hadde bakt selv også. Det fikk bli en blomsterkake siden Olga er veldig glad i blomster.
 Jeg ble veldig fornøyd med resultatet denne gangen, kaken minnet litt om en blomstereng og det var hensikten min. Smakte dessuten nydelig, så alt klaffet altså denne gangen. Om du vil prøve trenger du en sjokoladekakebunn. Jeg brukte denne oppskriften fra bloggen. Forskjellen var at jeg fordelte røren i to små former,en på 13cm og en på 17cm, istedet for å bruke 21cm form.
Jeg ble da belønnet med to saftige,små sjokoladekakebunner perfekte til små dekorasjonsprosjekt. Den eneste forskjellen er at du må forlenge steketiden din. Mine to små kaker stod inne i ovnen i ca 40 minutter før de var ferdige. Se ann steketiden og bruke en kakepinne for å sjekke om de er ferdige. Avkjøl kaken helt på rist.
 Fyllet i kaken denne gangen bestod av hvit sjokoladefluff laget på samme måte som du kan lese mere om her på bloggen. I tillegg brukte jeg dette til fyllet i kaken;

            1 boks ananas                /           1 lata de piña
                   jordbær                     /                fresas
     melkesjokoladeknapper         /       perlitas de chocoloate
                   valnøtter                    /     nueces de calefornia 

Jeg begynte så med å dele sjokoladekaken min i tre.Hver del ble så dynket med kraften fra ananasboksen. I hvert lag med fyll hadde jeg på hvit sjokoladefluff, oppskjærte jordbær,ananas, melkesjokoladeknapper og oppdelte valnøtter.
 Deretter ble kaken trekt med smørkrem, før jeg hadde på ett mintgrønt sukkerpasta lokk. Så var det klart for den morsomste delen av arbeidet nemlig selve dekoreringen.
Som sagt så var blomster temaet denne gangen, og blomster ble det. En del er laget med de forskjellige utstikkerene jeg har samlet meg opp , og en del er fantasiblomster som jeg har formet på fri hånd.
Var veldig usikker på fargevalget på blomstene denne gangen, hadde på forhånd farget sukkerpasta i mange forskjellige farger, men valgte til slutt å holde meg til bare 4 farger på blomstene ,slik at kaken ikke skulle bli for rotete.
Blomstene ble dermed, mintgrønne som selve kaken, gule,lyserosa og en litt dypere rosa. Brukte dessuten rosa og hvite sukkerperler på blomstene også.
Den mest tidskrevende jobben denne gangen var alle de små lyserosa blomstene jeg satte som kant rundt kaken, de er veldig små og jeg brukte pinsett for å sette på sukkerperlen i midten så det tok sin tid kan man si, men det ble veldig fint til slutt da.
Ellers skulle jeg ønske at jeg hadde tenkt på å lage noen av blomstene dagen før slik at de hadde tørket litt ekstra og fått litt mere levende utseende og bøy på seg. Men som vanlig er tid et problem,tidsklemma kjenner vel de fleste av oss til.
Alt i alt ,superfornøyd denne gangen,og ingenting gikk galt, bursdagsbarnet ble også glad for kaka så da var hensikten oppnådd.
Håper du ble inspirert til å prøve , og skulle noe gå galt ikke gi opp, av erfaring kan jeg si at det må ett par katastrofer til før man får dreisen på kakedekorering. 
                                     Ha en fin dag videre!



No hay comentarios:

Publicar un comentario