miércoles, 2 de octubre de 2013

Grove horn med ost og skinke

Lysten på noe nytt å putte i matpakka til barna her i huset ,fikk meg her om dagen til å tenke på barndommens fylte horn. Hadde helt glemt dem bort midt i alle oppskrifter som flyter rundt og baking som forgår her i huset.
 Etter desperat leting ble det klart at min gamle oppskrift har blitt borte ett eller annet sted mellom flytting fra norge til spania,så etter ett raskt google søk, bestemte jeg meg for å prøve den jeg fant hos Ida på bloggen Cakes Please, det var hun som vant Hele Norge baker. Det ble særdeles vellykket og ungenes matpakker er reddet for en tid fremover.Om du vil prøve trenger du følgende;

                  4dl melk                     /             4 dl de leche
                  50g gjær                    /     50g de levadura fresca
           100g mykt smør               /        100g de mantequilla
   ca 850g sammalt hvetemel    /        850g de harina integral
                   1 ts salt                     /         1 cucharadita de sal
             150g revet ost                /           150g queso rallado
            150g kokt skinke             /           150g de jamon york
                 tomatsaus                 /                  tomate frito
                     1 egg                     /                    1 huevo
                  valmuefrø                 /           semillas de amapola

Begynn med å varme melken din til 37 grader og rør i gjæren til den er helt oppløst. Ha så i salt og mel og bruk eltekroken på maskinen din til å elte det hele godt sammen. Se ann på melmengden din , i orginaloppskriften står det 1 liter hvetemel, men siden jeg brukte sammalt hvetemel ,for å få hornene litt grovere, trengte jeg litt mindre mel.
Ha så i smøret litt etter litt, det er viktig at du bruker romstemperert smør. Elt godt til du har en fast og smidig deig. Dekk så til bollen og sett den på heving i ca 40 minutter, eller til deigen blir dobbelt så stor. I mellomtiden river du 150 g ost, bruk gjerne forekjellige ostetyper, jeg brukte cheddar og mozzarella denne gangen. Skjær også den kokte skinken i biter.Når deigen er ferdig hevet ,har du den på ett melet bakebord ,del den i to eller tre og kjevl hver deigklump ut til en stor tynn sirkel.
Jeg delte deigen min i tre da jeg ikke ville ha så store horn ,om du deler deigen i to blir hornene dine større. Skjær så hver sirkel i 8 like store deler med en pizzaskjærer eller kniv. Ha på litt kokt skinke og revet ost i den tykkeste enden av hvert horn, jeg plusset på med litt tomatsaus også og det smakte ypperlig.
 Rull så hornene sammen og legg dem på en bakeplate før du pensler dem med egg og strør over litt valmuefrø.
 Hornene stekes så midt i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter. Avkjøl dem på rist og voila triste matpakker er en saga blott.
Jeg fikk 24 horn ut av oppskriften men som sagt så lagde jeg dem ikke så veldig store med tanke på at barna kommer til å spise mest av dem . Egner seg ypperlig til å fryse. Håper du ble fristet til å bake litt,følg meg gjerne på Instagram om du likte det du så her.
                                  Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario