domingo, 20 de octubre de 2013

Nypemarmelade

Dere som følger meg på Instagram fikk sikkert med dere at forrige helgs sopptur,resulterte i plukking av nyper,da det ikke var en eneste sopp å se. Men nyper er da slettes ingen dårlig erstatning, jeg fikk med meg en liten pose hjem og dagen i dag har blitt brukt til å rense nyper og koke nypemarmelade.
 Den smaker ypperlig, kan brukes som tilbehør til både søtt og salt. Tror nok det blir kjeks,manchego ost og nypemarmelade til kvelds her i huset. Om du vil prøve trenger du følgende;

    370g ferdig rensede nyper     /    370g de escaramujos limpios
                  2,5dl vann           /                  2,5 dl de aqua
                300g sukker         /                 300g de azucar
                    1 sitron             /                       1 limon

Det første jeg gjorde var å vaske de hele nypene mine i kaldt vann, samtidig fjernet jeg eventuelle kvister og blader som hadde lurt seg med i plukkingen.
Så begynner du med å rense nypene dine, dette er desidert den kjedligste jobben på jord,og det tar sin tid, men husk at marmeladen er verdt slitet. Det kan være en ide å bruke hansker når du renser nypene, da den hårete delen som er inni dem ,er som kløpulver å regne. Skjær av den brune toppen på nypene, del dem i to og fjern innmaten.
 Deretter vasker du nypene dine i kaldt vann igjen,slik at du er helt sikker på at det ikke er noen rester av "hår" igjen på innsiden. Jeg veide nypene mine etter at de var ferdig renset og hadde da 370gram med ferdig rensede nyper, om du skulle ha flere er det bare å justere litt på sukker og vannmengden i oppskriften. Ha så 2,5 dl vann i en kjele , kok det opp og ha i nypene . La dem koke i ca.25 minutter.
 Deretter siler du av kraften og har den opp i kjelen igjen. Kok opp kraften og ha i sukkeret og saften fra sitronen. La det koke mens du stadig rører om til sukkeret har løst seg helt opp.
Hell så tilbake nypene opp i kjelen og la det hele putre i 45-60 minutter på middels varme. Nypene dine skal begynne å gå i oppløsning og være helt myke.
Mine sto på ovnen i 50 minutter , men nå var det heller ikke så store nyper jeg brukte, siden de kom fra villroser.Kjør så hele blandingen din med stavmikseren til de største nypebitene har blitt delt opp. Ha så nypemarmeladen din over på rene glass, jeg fikk to medium syltetøyglass av mine nyper.
Marmeladen kan oppbevares i kjøleskap ett par uker, eller den kan fryses ned slik at du har noen fargerikt å sette på bordet senere i vinter. Fargen er absolutt helt nydelig, det samme med smaken, oser høst av disse glassene. 
Vel verdt slitet det er å rense nypene, men ikke la deg skremme av det ,så fort du smaker er det glemt. Det fine med denne marmeladen er at den passer like fint til salt som til søtt. Ypperlig å blande med litt krem som kakefyll er den også. Så ut å plukke nyper nå alle mann. 
                                        Ha en fin søndag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario