domingo, 29 de diciembre de 2013

Safranspannacotta med gløggmarinerte bjørnebær og nøtter.

Er det noe som er spesiellt med julen for meg i matveien, er at det spises dessert nesten hver dag. Ellers i året går det i frukt til dessert men i julen blir det alltid lagt ned litt ekstra tid og omtanke i desserten. Om du vil ha en elegant og kjempegod dessert å servere nå i romjulen annbefaler jeg virkelig denne safranspannacottaen med gløggmarinerte bjørnebær og nøtter,det smaker virkelig jul av denne.
Pannacottaen ble en hit når jeg serverte den og annbefales virkelig, den milde smaken fra saffranpannacottaen blander seg med den syrlige smaken fra bjørnebærene og litt krønsj fra nøttene - helt fortreffelig.
 Om du vil prøve min variant av saffranspannacotta trenger du følgende til panacottaen;

       3 gelatinplater      /     3 hojas de gelatina
           5dl fløte           /             5dl de nata
       100g sukker         /         100g de azucar
      1 vaniljestang        /       1 palito de vanilla
        12g safran           /         12g de azafran

Til de gløggmarinerte bjørnebærene med nøtter trenger du;

         150g bjørnebær         /        150g de moras
             3ss gløgg             /   3 cucharas de "gløgg"
           1ss honning           /      1 cuchara de miel
            1ss sukker            /     1 cuchara de azucar
         ca 20g mandler        /     ca.20g de almendras
      ca 20g hasselnøtter     /     ca 20g de avellanas 
      ca20g pistasjenøtter    /     ca 20g de pistachos

Begynn med å legge gelatinplatene dine i bløt i kaldt vann i ca 10 minutter. Deretter deler du vaniljestangen din i to og har den i en tykkbunnet kjele sammen med fløten og sukkeret. Kok opp blandingen  og la den så trekke i ett par minutter. Klem så vannet ut av gelatinplatene dine og rør dem ut i fløteblandingen, til de er helt oppløst.
 Til slutt har du i safranen og rører godt om til den er helt oppløst. Sil så røren og hell den opp i porsjonsglass eller porsjonsformer. Jeg fordelte min safranspannacotta i 6 serveringsglass, det ble en passe stor porsjon syntes jeg. Sett så serveringsglassene kaldt i kjøleskapet til pannacottaen stivner, det tar 3-4 timer, men den kan fint stå natten over også.
 Deretter er det tid for å forberede bjørnebærene dine. Jeg brukte frosne bjørnebær men det går fint med friske også. Ha bjørnebærene i en kjele , ha deretter i gløggen, honningen og sukkeret også. La det hele få ett oppkok og mos så bjørnebærenen med en gaffel , før du lar det koke i ett par minutter. Mens det koker, finhakker du mandlene,pistasjenøttene og hasselnøttene dine, deretter har du dem i kjelen også.
 Bland det hele godt, la det avkjøles før du fordeler det over pannacottaen. De gløggmarinerte bjørnebærene kan godt være lunkne, men ikke kokende når du heller dem over pannacottaen. Så gjenstår det bare å servere å nyte,juledessert til fingertuppene dette her.
 Om du prøver blir jeg veldig glad om du forteller meg hvordan det gikk. Følg meg gjerne på instagram ,Bakemester Snipp heter jeg der også.
                                     Ha en fin romjul videre!

|

2 comentarios:

  1. Oj, denne skal printes ut. Den så helt fantastisk ut.
    Takk for det gamle og ha et godt nytt år!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Smaker fantastisk Håper du fikk annledning til å præve den i jula. Ett riktg godt nytt år til deg og dine også, gleder meg til å følge deg også i 2014

      Eliminar