viernes, 28 de febrero de 2014

Fredagstapas ; Ristede kikerter

Her kommer denne fredagens tapas,selvom jeg kanskje heller ville kalle det for snacks, men disse er uansett ett fast innventar på mine tapasbord så da blir navnet tapas denne gangen. Dette er ett sunt alternativ til potetgull og andre kaloririke snacks vi pleier å kose oss med på fredagskvelden, og utrolig nok smaker det supergodt og er i tillegg sunt.
 Det er vinn vinn spør du meg. At disse på toppen av det hele er superenkle å tilbrede, ja da har du en sikker vinner. Om du vil prøve trenger du følgende;

          *400g kikerter         /        *400g de garbanzos
            litt olivenolje          /             aceite de oliva
    1 pose fajitaskrydder   /   1 bolsa de especies de fajitas

 Sett ovnen din på 200 grader. Begynn med å skylle kikertene dine. *Du kan bruke ferdigkokte på boks, det er det jeg pleier å gjøre for lettvinhetens skyld. Om du bruker tørkede kikerter husk at disse helst skal bløtlegges ett døgn før de kokes i en time eller to , hvor lenge kommer ann på størrelsen på kikertene dine,før de kan spises og brukes som snacks. Men som sagt ferdigkokte på boks fungerer utmerket. Skyll kikertene godt og la dem renne godt av før du tørker dem litt med litt kjøkkenpapir.
 Ha dem så over på ett bakebrett kledt med aliminiumsfolie. Ringle over litt olivenolje, selvfølgelig exstra virgin, før du strør over fajitaskrydderet, rør litt runt med en spiseskje til krydderet og oljen er godt fordelt på alle kikertene.
 Sett så bakeplaten midt i ovnen i 35-50 minutter. Rør om i kikertene innimellom. Hvor lenge du må steke/tørke kikertene kommer litt ann på størrelsen. De skal bli tørre og sprø med ordentlig krønsj når du tygger, da er de ferdige. La dem avkjøles på brettet og voila fredagssnacksen er klar.
 Disse kan du trygt lage i store porsjoner for de kommer garantert til å forsvinne, dessuten holder de seg fint i en boks på ett tørt sted i 2 til 3 uker. Disse demper mitt sug etter snacks og spiser jeg dem med god samvittighet. Kikerter er blandt annet rike på jern, de gir stabilt blodsukkeret,er kolesterolsenkende og er sunt for tarmfloraen. Stort bedre enn dette blir det vel ikke. Håper du fikk lyst til å prøve, jeg liker mine sammen med ett glass rosevin,da er det fredag for meg.
 Om du prøver blir jeg veldig glad for tilbakemeldinger på hvordan det gikk, enten her på bloggen eller på Instagram der jeg også heter Bakemester Snipp. 
                                          Ha en fin fredag!

2 comentarios:

  1. Genialt! Jeg har av og til kjøpt wasabi-kikerter, men de er jeg ganske så alene om å spise. Men her kan man jo krydre med hva man vil. At jeg ikke har kommet på det før...
    Ha en fortsatt fin kveld!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Jepp og det beste er at disse kan spises med god samvittighet. Prøvde curry versjon men de var det bare jeg som likte her i huset. Håper det smakte

      Eliminar