viernes, 21 de marzo de 2014

Fredagstapas; Frityrstekte blekksprutringer

Fredag og tapastid på bloggen, i dag er det en riktig klassiker som står på menyen, nemlig frityrstekt blekksprut. Denne har du enten fått servert eller sett på restaurant om du har satt dine bein på spansk jord. Dette er en av spanjolenes topp 10 favoritt tapas og alltid en sikker vinner. 
Nå er jeg veldig usikker på hvor lett det er å få tak i fersk blekksprut hjemme i Norge, om det er noen som vet så skrik ut, til nød kan du lage disse med frossen blekksprut også , om det skulle være lettere å få tak i. Småtrolla her i huset har også disse som favoritt og denne tapasen er absoultt barnevennlig.Bare ikke si det er blekksprut, jeg pleier å si at det er kyllig og da går det ned på høykant. Om du vil prøve trenger du følgende;

                             blekksprut    /           pulpo
                                sitron         /          limon
                                 mel           /          harina
                                 egg          /           huevo
                                 salt           /            sal
                             olivenolje     /     aceite de oliva

Begynn med å rense og vaske blekkspruten din. Vanligvis gjør min fiskehandler det for meg, om du må gjøre det selv så husk å dra ut "ryggraden", jeg tror det er ryggraden men mine anatomiske kunnskaper om blekksprut er ikke akkurat noe å skryte av,det er en gjennomsiktig lang sak som sitter i kroppen på blekkspruten.
 Deretter skjærer du opp blekkspruten så du får ringer,ha dem i en bolle og ha over en klype salt,litt olivenolje og saften fra en halv sitron, la så blekkspruten stå slik i 20 minutters tid. Pisk egg og dypp alle blekksprutringene i egget.
 Ha riklig med mel,som du blander med litt salt,på en asjett og rull deretter blekksprutringene i melblandingen. Om du ikke har frityrsteker som meg, så ha riklig med god olivenolje i en litt dyp stekepanne og varm den godt opp. Ha så blekksprutringene i pannen og stek dem ett par minutter på hver side. Jeg har ikke skrevet noen mål i denne oppskriften, om du kun spiser disse som tapas bør du nok beregne 7-8 ringer pr person om du spiser dem sammen med flere tapas skulle det holde med 3-4 ringer pr person.
 Legg dem så over på litt kjøkkenpapir slik at oljen får rent litt av og så er de klare for servering. Det store spørsmålet er så om du vil ringle over litt saft fra en sitron eller spise dem som de er, det er ofte opprinnelsen til heftige diskusjoner blandt spanjoler rundt tapasbordet, med eller uten sitron,alle har sin favoritt. Prøv begge deler så finner du fort ut hva du liker best, jeg foretrekker med sitron og litt majones. Håper det smaker!
                                       Ha en fin fredag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario