lunes, 17 de marzo de 2014

Oreo iskake

Neste annledning til å bake for meg etter min svogers Art Deco kake var min egen bursdag, men som alltid er jeg ikke i bakehumør på den tiden da det som regel sammenfaller med eksamenstider på skolen og jeg jobber nesten dag og natt. Dessuten blir det fort godt over 30 grader her jeg bor i juni og da smelter det meste og kaker er ikke akkurat det enkleste å lage. Jeg gjorde det derfor enkelt på min bursdag i fjor, oreo iskake og en masse oppskjært frukt.
Oppskriften fant jeg på Det søte liv, og den smakte nydelig i varmen. Som alltid er den en stor fordel at den kan lages en dag eller to i forveien. Om du vil prøve trenger du følgende;

      2 pakker oreo       /        2 paquetes de oreo
          50g smør          /       50g de mantequilla
     4 eggeplommer     /               4 yemas
       100g sukker         /        100g de azucar
           3dl fløte             /           3dl de nata
      1 vaniljestang        /        1 rama de vanilla

Begynn med å finhakke 20 oreokjeks i en food processor sammen med smøret. Det er viktig at smøret ditt er romtemperert ellers vil du ikke få en jevn deig. Kjør til du får en fast masse. 
Denne deigen trykker du så ut i en rund 24cm form,sett så formen med deigen i kjøleskapet i minimum 30 minutter. Deretter har du de 4 eggeplommene sammen med sukkeret i en 
bakebolle og pisker det hele luftig.
 Kutt vaniljestangen din i to og skrap ut vaniljefrøene og bland dem inn . Pisk fløten din til krem og vend den forsiktig inn i eggemassen.
 Knus deretter 12 oreokjeks ganske så grovt, jeg la dem i en pose og rullet over dem med en kjevle. Ha deretter halvparten av de knuste kjeksene over i røren din og vend dem inn. Hell så hele blandingen din over oreobunnen og strø resten av kjeksene over som pynt.
 Deretter setter du hele kaken i fryseren til den har stivnet til iskrem. Ta gjerne kaken ut en liten stund før den skal serveres slik at bunnen rekker å bli litt myk før du skal skjære den opp. Smaker helt fortreffelig i varmt vær, og også på regnværsdager skulle jeg tro.
Håper du ble fristet til å prøve. Følg meg gjerne på instagram også, om du liker det du ser her på bloggen.
                               Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario