viernes, 25 de abril de 2014

Fredagstapas;Parmesanbadet Squash

Fredag igjen etter en kort uke og jeg er tilbake i spania hvor solen skinner, og som vanlig på fredager skal dere få tapas. Denne gangen i form av squash, jeg tror aldri jeg kjøpte squash mens jeg bodde i norge men etter at jeg flyttet til spania har det blitt en av mine favoritt grønnsaker.
Sprøstekte, med en kappe av brødsmuler og parmesanost som her, smaker de helt nydlig. Lett å lage er det også og det er relativt fort gjort. Om du skulle bli fristet til å prøve på fredagskvelden trenger du følgende;

    1-2 squash         /   1-2 calabacines
          mel              /          harina
          egg             /           huevo
     brødsmuler       /        pan rallado
        persille          /          perejil
   parmesan ost     /    queso parmesano
          salt               /           sal
         pepper           /        pimienta.

Begynn med å vaske og skjære squashen din i ca.0,5 cm tykke skiver.Ha så egget ditt i en bolle og pisk det godt. Ha litt mel på en asjett . I en annen bolle river du parmesanosten din, ha brødsmuler, tørket persille, salt og pepper i den samme bolle og bland det hele godt sammen. 
Jeg skriver ingen nøyaktige mål i denne oppskriften da det kommer ann på hvor mange personer du skal lage denne tapasen til. Jo flere squash du bruker jo mere trenger du av de andre ingrediensene, jeg pleier å beregne ca 4 skiver med squash pr person hvis det er flere tapas på bordet og jeg og mannen i huset spiser lett 1,5 squash om det ikke er noe annet som blir servert så her må du selv se ann litt.
Sett så en stekepanne på middels varme og ha oppi litt god olivenolje. Ha så squashbitene i melet, sørg for at de har ett tynt lag med mel over hele.
Deretter dypper du dem i det vispede egget før du ruller dem rundt i parmesan og brødsmuleblandingen. Jeg kjøper ferdigmalte brødsmuler her i spania, mener å huske å ha sett dette i butikker hjemme også ellers kan du bruke griljermel , men det blir ikke helt den samme smaken.
 Ha deretter squashskivene i den varme stekepannen og stek dem i ett par minutter på hver side, til de får en gyllen farge.
 Deretter er det bare å servere, herlig sprøe utenpå med den milde smaken av squash inni, helt nydelig og perfekt kosemat spør du meg.
Håper du fikk lyst til å prøve, følg gjerne min fredagskveld videre på Instagram, jeg heter Bakemester Snipp der også. 
                                           Ha en fin helg!

No hay comentarios:

Publicar un comentario