lunes, 14 de julio de 2014

Plommesaft

Hei igjen! Det kommer litt inlegg pø om pø her , men tar med meg dataen på ferie til Norge på onsdag så forhåpentligvis blir det litt tid til blogging da. Fikk en stor bærepose med plommer her om dagen av svigers. Å spise opp alle var ikke ett alternativ, da kilovis med plommer ikke akkurat ville være heldig for magen, så jeg måtte finne på noe å bruke dem til og plommesaft ble løsningen. 
Spanjolene drikker nemlig ikke saft, er ikke å få kjøpt her til lands og da det inntas enorme mengder vann i varmen kan jeg av og til bli lei og da drømmer jeg om saft. Nå trenger jeg ikke å drømme lenger,nå har jeg en ordentlig god plommesaft både i kjøleskap og fryseren. Om du vil prøve trenger du følgende:

          2kg plommer     /       2kg de ciruelas
              6dl vann         /         6dl de aqua
           400g sukker     /       400g de azucar

Begynn med å skylle plommene dine godt ,deretter kommer den desidert kjedeligste jobben med å lage plommesaft, nemlig å dele alle plommene dine i to og ta ut steinen. Når det er gjort har du de oppdelte plommene i en stor kjele sammen med vannet.
Kok så det hele opp og la det koke i 30-45 minutter, til plommene er helt myke, så moser du dem helt med en potetmoser. Koketiden kommer litt ann på typen plommer du bruker og hvor store de er,se ann og kjenn på plommene underveis.
 Nå tar du ett stort dørslag og legger ett rent kjøkkenhåndkle i det, sett det over en stor bolle eller kjele og ha deretter de ferdigkokte plommene opp i håndklet. La plommesaften sile igjennom håndkle av seg selv, ikke klem eller press på håndklet,det tar sin tid før all saften renner igjennom, men i mellomtiden kan du jo sette deg i solen med en god bok.
Når all saften har rent igjennom heller du den tilbake i kjelen, som du nå har vasket, og har i sukkeret. Kok opp og la det koke ett minutt eller to til alt sukkeret har løst seg opp. Den får en lysegul farge etterhvert som sukkeret løser seg opp.
Ha så saften opp på steriliserte flasker eller glass. Saften holder seg fint i kjøleskapet en ukes tid, men den kan fint fryses også. Jeg fikk 1 liter ublandet saft ut av det hele, så nå skal jeg også kose meg med saft. Ungene synes også den smakte kjempegodt, og fordelen her er jo at det definitivt ikke er noen skumle tilsetningsstoffer, bare ren frukt og sukker.
Nå vet du hva du skal gjøre om du har tilgang på plommer. Selv vender jeg snuta hjem mot norge på onsdag og gleder meg masse til norsk sommer. Om du vil følge med meg på ferie kan du gjøre det på instagram, heter Bakemester Snipp der også. Kikk snart innom her igjen.
                               Ha en fin sommerdag videre!




No hay comentarios:

Publicar un comentario