viernes, 28 de noviembre de 2014

Dåpskake

Må skuffe dere som venter på fredagstapasen i dag. Har vært 10 timers dager på jobb hele uka så det har ikke vært tid til blogging. Dere finner sikker noe dere kan lage fra tidligere tapas på bloggen,du finner alle sammen her. Jeg byr istedet på siste innlegget fra barnedåpen til Jimena og denne gangen med dåpskaka. Denne kaka var veldig tidkrevende å dekorere, jeg trodde det skulle være ganske så raskt gjort men der tok jeg feil. Men det var verdt timene det tok, for jeg syntes den ble veldig stilig.
Jeg hadde hatt ideen til denne kaka i hodet ganske lenge og barnedåpen var den perfekte annledningen til å bake den. Som vanlig var det mye stress og jeg ble ivrig under dekorasjonen så jeg har kun ett bilde fra selve dekorasjonsprosessen, men denne er det ikke komplisert å få til, man må bare regne med ett par tre timer til selve dekorasjonen.
Jeg begynte med å bake en 26cm kakebunn etter denne oppskriften,slik at jeg fikk en stabil bunn. Deretter lagde jeg ett helt vanlig sukkerbrød etter tre like prinsippet som du finner her på bloggen til den øverste delen av kaken. Begge ble fylt med friske jordbær, sjokoladefluff og maltesers sjokoladekuler.
 Sjokoladefluff finner du oppskriften på her på bloggen og smørkremen jeg brukte til å smøre de to kakene med finner du her. Jeg lagde selvfølgelig dobbelt porsjon av begge deler da det var to kaker som skulle fylles og smøres opp. Deretter monterte jeg den ene kaken oppå den andre, jeg bruker sugerør som støtte under den øverste kaken. Jeg klipper dem av og de fungerer som pilarer for den øverste kaken slik at den nederste ikke synker sammen.
Deretter var det bare å finne frem blomsterutsikkeren og tålmodigheten. Jeg ville jo at blomstene skulle skifte rosa fargetone fra mørkere til lysere, så jeg begynte med 500g mørk rosa sukkerpasta og stakk ut blomster til de tre nederste radene på kaken. Deretter for hver gang jeg ville ha litt lysere farge knadde jeg inn den mørke rosa sukkerpasten , hvit sukkerpasta helt til jeg fikk den fargen jeg ville ha. Og denne prosessen gjentok jeg for hver rosa fargetone.
Slik fikk jeg fire forskjellige rosa toner før jeg hadde kommet til toppen av kaken og den var full av blomster. Hver blomst fikk dessuten en spislig myk sølvperle i midten. På toppen av kaken lagde jeg en stor fantasiblomst i de fire forskjellige rosatonene, og for å bryte det hele litt av ,fikk den en lysegrønn detalj i midten. Ellers kunne det fort blitt litt for rosa.
På toppen fikk jeg også plass til dåpsbarnets navn og datoen for dåpen i sjokoladebokstaver, Disse var ferdigkjøpte så de var det liten jobb med. Jeg hadde som sagt trodd at det skulle gå mye raskere å dekorere denne kaken , men jeg måtte trykke ut utrolig mange blomster og det tok sin tid, jeg mistet tellinga rundt 150 så jeg vet ikke totalt hvor mange blomster som til slutt fikk plass på kaka , men mange det var det.
Var veldig fornøyd med denne kaka synes den ble veldig fin til slutt , og jeg elsker effekten det gir å bruke flere forskjellige toner av samme farge. Det gir mye liv til kaka og gjør at den blir veldig stilig selvom dekorasjonen egentlig er veldig enkel.
Håper du fikk lyst til å bake litt nå og at du fant litt inspirasjon her inne hos meg. Følg meg gjerne på Instagram også om du likte det du så. Jeg heter Bakemester Snipp der også.
Nå blir det juleinsirasjon og julebakst fremover på bloggen , julen er kanskje den høytiden jeg liker best så jeg gleder meg som ett lite barn.Håper du titter innom snart igjen.
                                Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario