miércoles, 12 de noviembre de 2014

Sjokolade og havrekjeks

Jeg vet ikke hjemme hos dere, men her hjemme med to småtroll i huset er kjeksboksen tom fortere enn svint. Ungene har selvsagt sine favoritter, men med en bakegal mamma må de ofte finne seg i å være prøvekaniner for mine mange prosjekter. Disse sjokolade og havrekjeksene var ett av disse prosjektene og jeg fikk særdeles gode tilbakemeldinger i from av kjempegode, mmmmmmm og en tom kakeboks.
Så da kan jeg nok regne disse som godkjente, selv spiste jeg også ett par sammen med en varm kopp te og det smakte nydelig. Om du ble fristet til å prøve trenger du følgende;


               1egg                 /                 1 huevo
       1ts vaniljesukker       /     1cdta de azucar avanillado
        1ts bakepulver         /       1cdta de levadura royale
            2,5dl mel              /             2,5dl de harina
        2dl havregryn          /         2dl de copos de avena
   100g kokesjokolade     /       100g de chocolate negro
           100gsmør            /          100g de mantequilla
         1,5dl sukker           /              1,5dl de azucar

Begynn med å piske smør og sukker hvitt, deretter har du i egget ditt og lar det hele blandes godt.
Ha så i mel ,bakepulver og vaniljesukker. Deretter hakker du kokesjokoladen din i små biter, eller du kan som meg bruke små ferdigkjøpte sjokoladedråper. Stopp deretter maskinen din og rør inn havregryn og sjokolade med en slikkepott i deigen.
Deretter lager du små kuler av deigen din og setter dem på ett bakepapirkledt stekebrett. Ha litt avstand mellom kulene for kjeksene sklir ut litt under steking. Jeg hadde 12 kjeks på hvert brett. 
Deretter steker du kjeksen midt i ovnen på 200 grader i ca 10 min. Følg med på slutten av steketiden , da hver ovn steker litt forskjellig kan steketiden alltid variere noe. Kjeksene er ferdige når de får en gyllen farge i kantene.
Avkjøl kjeksene på rist og oppbevar dem i en kakeboks. De holder seg fint i ca 2 uker. Om det er noen igjen etter den tid er en annen sak.
Jeg fikk 35 sjokolade og havrekjeks utav denne oppskriften og som sagt disse var veldig populære. Håper du ble inspirert til å bake litt, for mere inspirasjon følg meg gjerne på Instagram,heter Bakemester Snipp der også.
                                    Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario