lunes, 15 de diciembre de 2014

Femte alternative slag;Red velvet snowcookies

Nok ett alternativt slag som du med stor fordel kan prøve å bake til jul. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve disse men da alle de oppskriftene jeg har funnet rundt på nettet har inneholdt red velvet kakemiks , og det er ikke å oppdrive her i traktene så da har det ikke blitt noe med meg. Men endelig tok jeg saken i egne hender og det angrer jeg absolutt ikke på, kjempegode og ny favoritt her i huset.
 Veldig dekorative er de også ,så disse annbefaler jeg deg virkelig å bake til jul.Disse blir dessuten mitt bidrag til Månedens søtsak hos bloggen Søta Saker der temaet for desember er Fargglatt. Om du vil prøve trenger du følgende;

      100g hvit sjokolade      /    100g de chocolate blanco 
             4-5dl mel               /             4-5dl de harina
     3 dråper romessens     /      3 gotas de esencia de ron
         1ts bakepulver         /  1 cucharadita de levadura royale
           1 klype salt            /             una pizca de sal
             60g smør             /          60g de mantequilla 
           1,5dl sukker           /            1,5dl de azucar
                1egg                 /                 1 huevo
      1ts vaniljesukker        /   1 cucharadita de azucar vanillado
    0,5ts kardemomme      /   0,5 cucharadita de cardamomma
           0,3dl melk             /                 0,3dl de leche
    3ss red velvet farge     /          3 cucaras de red velvet

Til å dyppe kjeksene i før steking trenger du;

               sukker             /                  azucar
                melis              /             azucar glace

Begynn med å smelte sjokoladen din ,enten i mikroovn eller med vannbad, la den avkjøles litt mens du lager deigen. Ha smør ,sukker og red velvet fargen i bakebollen din og pisk det hele godt sammen.
 Visp så inn egget, deretter har du i vaniljesukker,salt,bakepulver og kardemomme. Ha i melken og den smeltede sjokoladen mens du pisker videre, til slutt har du i melet ,deigen din blir veldig klissete, men juster litt med melmengden din det er ikke sikkert du trenger alt melet så ha i litt etter litt og kjenn på deigen din.
Deigen skal være kremete i konsistensen og ikke bare seig når den er ferdig. Pakk så deigen din inn i plast og la den ligge en time eller to i kjøleskapet.Deigen din skal nå være ganske hard, men det er bare en fordel når du skal rulle kuler, for den blir fort veldig klissete pga. varmen i hendene dine.
 Rull kuler og rull dem først i sukker og deretter i melis. Legg så kulene på en bakepapirkledt stekeplate og trykk dem litt flate. De kan ligge ganske tett da de ikke flyter ut eller hever noe særlig under steking.
 Jeg rullet 36 kuler ut av min deig. Cookiesene stekes så midt i ovnen på 175 grader i 14-16 minutter, de er ferdige når den hvite "kappen" begynner å sprekke. De er fortsatt myke når du tar dem ut av ovnen ,så la dem ligge ett par minutter på stekeplaten før du flytter dem over på rist og lar dem ligge der til de er helt avkjølte. 
Smaker nydelig og smelter i munnen, men en liten anelse av rom. Beste jeg har smakt på lenge om jeg selv får si det. Minstemann i hus påstod at det var nissekjeks siden de var røde og hvite
For mere julestemning og julesprell fra min side må du gjerne kikke innom meg på instagram også, Bakemester Snipp er navnet der også.
                                Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario