lunes, 1 de diciembre de 2014

Første alternative kakeslag; Pepperkake kakevafler

I år har jeg begynt å bake 7 slag til jul som alltid, men denne gangen har jeg bestemt meg for å prøve 7 helt annerledes slag enn de jeg vanligvis baker. Jeg vil att alle skal ha typiske julesmaker, men utover det har jeg ingen krav, utenom att de selvfølgelig skal smake fortreffelig. Så følg med på bloggen fremover så får du 7 alternative kakeslag til jul.
Første alternative slag ut er bestemors oppskrift på kakevafler, eller tørre vafler, men denne gangen har de fått en smaksvri med pepperkake. Dette var full treff hos de små i huset og første runde er allerede spist opp etter 2 dager, så disse kommer med en sterk oppfordring om å gjemme kakeboksen om du vil ha dem til jul, ellers får du gjøre som meg og steke en ny omgang. Om du vil prøve trenger du følgende;

          500g potetmel                /   500g de harina de patata
           250g sukker                 /             250g de azucar
            250g smør                  /          250g de mantequilla
                4 egg                      /                  4 huevos
          3ts bakepulver             /    3 chucaraditas de levadura
   5 ts pepperkakekrydder     / 5 cdtas especies de galletas de jenjibre

Begynn med å smelte smøret ditt. Deretter skiller du eggeplommene og eggehviten din. Ha eggeplommene i en bolle sammen med sukkeret og visp det hele godt.
 Deretter tilsetter du potetmel, bakepulver og det smeltede smøret vekselvis , mens du rører hele tiden. Visp eggehvitene dine godt for seg , til de blir som snø står det i oppskriften,deretter rører du inn eggehvitene i resten av røren.
Til slutt har du i pepperkakekrydderet og blander det hele godt. Pepperkakekrydder vet jeg du får kjøpt ferdig på pose i Sverige, ellers er det enkelt å blande selv. Pepperkakekrydder består av 1ss kanel,1ss malt ingefær, 0,5 ss malt nellik og 0,5ss malt kardemomme.
 Du får en ganske seig røre , men den skal være slik. Sett på vaffeljernet og la det bli varmt, så er det bare å steke i vei , som om du steker vanlige vafler.
 Vær obs på at disse stekes veldig raskt , og at de skal være ganske lyse, de blir ikke like brune som vanlige vafler. Når du tar dem ut av jernet er de fortsatt myke, legg dem på rist og la de avkjøles så blir de raskt sprø og fine. Jeg fikk 12 plater ut av denne røren, jeg brukte 4 spiseskjeer røre til hver vaffel.
Det gjør ikke noe at røren blir liggende i en klump midt i vaffeljernet, den siger utover av seg selv når du lukker vaffeljernet, og du får fine vafler. Håper du fikk lyst til å prøve denne litt uvanlige kakevaffelen eller tørre vafler som de også bli kalt.
Som sagt flere alternativ til de 7 tradisjonelle slagene kommer fremover her på bloggen ,så følg gjerne med. Mine juleforberedelser finner du også på instagram Bakemester Snipp er navnet der også. 
                           Ha en fin førjulskveld videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario