miércoles, 24 de diciembre de 2014

Julelyskake

Da var julaften endelig her til glede for de minste her i familien, når dette innlegget postes har vi nok allerede vært igjennom risengrynsgrøt og det begynner nok å lukte ribbe i huset. Jeg titter nok for den 38ende gang på de samme gamle disney tegnefilmene og det er noe helt eget ved norsk jul og våre juletradisjoner. I dag blir det ikke rare oppskriften her på bloggen, mere bilder av en kake som kanskje kan inspirere deg.
 Ingrediensene og innholdet i denne kaken er det samme som i fjorårets julekakeKakebunner med ett hint av pepperkakesmak, fylt med en frisk nydelig mandarinmousse,mandler,mandarinbåter og sjokoladeknapper, deretter en kjempegod kanelsmørkrem. Så dekorert med sukkerpasta og formet som ett stearinslys.Hvorfor forandre på noe som smakte helt himmelsk i kombinasjon. 
Litt symbolsk med ett stearinlys nå i disse jule og adventstider. Jeg liker veldig godt Inger Hagrups dikt Advent ,det minner om oss det som virklig bør være viktig nå i julen nemlig glede, håp, lengsel og fred. Veldig viktig å tenke på i disse dager . Dessuten skal det ikke så mye til for å spre litt glede, jeg elsker å bake og kanskje den største gleden jeg har av bakingen er når jeg kan gi bort til andre og se den gleden det skaper.
Ønsker alle mine lesere en riktig fin julaften ,og håper dere kan bli inspiret av min kake til å dele og glede noen andre.
                                             God jul!
ADVENT
Av Inger Hagerup
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede
Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor.
  

No hay comentarios:

Publicar un comentario