viernes, 20 de febrero de 2015

Fredagstapasen; Mojama med ristede mandler og pistasjenøtter

Da var det fredag igjen og som vanlig tapastid her inne på bloggen. Denne gangen med en veldig typisk spansk tapas, nemlig noe som heter mojama. Mojama stammer ifra tiden da araberene okkuperte spania og er laget av tunfisk. Det er de beste fileetene fra tunfisken , de vi kaller for loin , som man salter og tørker. Mojama er en delikatesse og er typisk å spise som ettermiddagstapas sammen med en øl.
Om man kan få tak i mojama hjemme i norge vet jeg ærlig talt ikke , men du kan jo høre med fiskehandleren din, og la meg gjerne få vite hvordan det gikk. Hvis ikke så skal du kanskje til spania selv snart og kan få tak i mojama sånn at du kan prøve denne delikatessen. Du kan lese mer om mojama her.
 Uansett dette smaker nydelig synes jeg , og er spesielt godt på varme dager når man trenger litt ekstra salt i kroppen.Det er dessuten nesten selvlaget stort enklere tapas en dette får du nesten ikke. Om du ble fristet til å prøve trenger du følgende;

                 mojama                      /          mojama
             100g mandler                 /    100g de almendras
        100g pistasjenøtter             /    100g de pistachoes
      exstra virgin olinevolje          /        aceite de oliva

Mojamaen din må skjæres opp i så tynne skiver som du bare klarer , jeg bruker en brødskjærermaskin som jeg har og får da tynne fine skiver.
Deretter tar du en stekepanne og setter den på middels varme, ha så i mandlene og pistasjenøttene dine og rist dem til de får litt farge. Om det er salte mandler og pistasjenøtter du bruker, går det like fint som med usaltede. Jeg foretrekker faktisk saltede.
Når mandlene og pistasjenøttene har fått en gyllen farge har du dem over mojamaen din og til slutt ringler du over litt exstra virgen olivenolje og det er det hele, mojamaen er nå klar til servering. Enkelt og fort gjort , men det smaker som om du skulle ha stått i timesvis på kjøkkenet.Håper du fikk lyst til å prøve mojama , du kommer ikke til å angre om du gjør det.
                              Ha en super fredag videre!

2 comentarios:

  1. Dette så jo spennende ut. Kanskje man i Norge kan bruke fenalår eller annet tørket kjøtt i stedet?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hei Smakebiten
      Ja det kan man helt sikkert , det var en god ide. Om du prøver så hører jeg gjerne hvordan det smakte, jeg får prøve selv når jeg reiser hjem i påsken. ha en fin helg videre

      Eliminar