miércoles, 8 de julio de 2015

Philadelfiaruter med bringebærsyltetøy

Jeg lette etter noen gamle bilder her om dagen , jeg fant ikke bildene, men derimot så dukket det opp en gammel håndskrevet lapp med oppskriften på philadelfiaruter på bakeplate. Jeg kunne huske at jeg har bakt disse og at de smakte himmelsk, men det er sikkert godt over 15 år siden nå, så da var det jammen på tide at denne klassikeren fikk en liten revival her på bloggen.
De smakte fortsatt like himmelsk som jeg husket og jeg har fortsatt samme problem som jeg hadde den gangen når jeg baker dem, kanskje det var derfor jeg sluttet å lage dem. Ikke vet jeg, men jeg har nå funnet løsningen på "problemet", men det kommer jeg tilbake til. Om du vil prøve deg på philadelfiarutene trenger du følgende ingredienser;

Til gjærdeigen;
         5dl melk                 /           5dl de leche
       150g smør               /      150g de mantequilla
        1dl sukker               /          1dl de azucar
         50g gjær                /         50g de levadura
          1ts salt                  /          1 cdta de sal
      10-13dl mel              /       10-13dl de harina

Til fyllet;
   200g philadelfiaost      /    200g de queso philadelfia
           3dl melis              /        3dl de azucar glace
         150g smør             /       150g de mantequilla
    2ss vaniljesukker        /   2cda de azucar avanillado

Til pynt;
               1 egg                 /                1 huevo
           perlesukker           /              azucar perla
 350g bringebærsyltetøy  /   350g mermelada de frambuesa

Begynn med å lage en gjærdeig ved å varme melken din til ca 37 grader og løse opp gjæren i den. Ha deretter i sukkeret,saltet og smøret ditt. Det er viktig at du bruker romtemperert smør,slik at det er lett å røre ut i melkeblandingen.
Så setter du eltekroken på maskinen din og har i melet litt etter litt. Som alltid når det gjelder gjærdeig må du se ann melmengden din. Det holder når du har en fast deig som slipper kantene på maskinen din.
Trykk så deigen ut på en bakepapirkledt bakeplate, bruk håndflatene og trykk deigen godt ut i kantene. Dekk så til bakebrettet og sett det til heving i ca 40 minutter, eller til deigen har blitt dobbelt så stor.
I mellomtiden rører du sammen ingrediensene til fyllet og setter ovnen din på 200 grader. Det er viktig at både philadelfiaosten og smøret ditt er romstemperert og mykt. Ha alle ingrediensene til fyllet i en bolle og rør de sammen med en slikkepott.
Når deigen er ferdig hevet tar du litt mel på tommelen din og bruker den til å lage hull i deigen med. Disse hullene fyller du med philadelfiaostblandingen din, fyll godt opp, fyllet forsvinner på ett mystisk vis under stekingen for meg. Pensle så det hele med sammenpisket egg og strø så over perlesukker.
Deretter stekes philadefiarutene midt i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter til de får en gyllen farge. Det dufter himmelsk, men det er altså her det går feil for meg hver gang. Når rutene tas ut av ovnen ser de fantastiske ut, så etter ett minutt synker fyllet liksom sammen og det blir bare ett hull der fyllet har vært. Når jeg tok de ut av ovnen demret det for meg at jeg hadde samme problemet for 15 år siden også. Hva er det jeg gjør galt??? Tror ikke det skal skje, for om du googler philadelfiaruter er det ingen som ser slik ut. Hjelp!!
Vel jeg lot meg ikke knekke og fant en veldig enkel løsning, ett glass med bringebærsultetøy. Jeg lot philadelfiarutene avkjøles litt på rist før jeg fylte hver hull med en teskje bringebørsyltetøy. Deretter er det bare å skjære opp i ruter og servere. 
Smaker bedre enn best,perfekt nistemat på stranda i sommer.De kaan også fryses. De smaker like godt uten syltetøy også, selvom det for meg bare blir ett hull, men syntes det så altfor trist ut så da ble det med syltetøy denne gangen Håper du fikk lyst til å prøve,og jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger på hull problemet mitt med disse.
                                 Ha en fin sommerdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario