lunes, 19 de octubre de 2015

Plommelikør

Plommeoppskriftene her på bloggen har vært de mest besøkte de siste ukene så jeg konkluderer dermed med at det har vært en bra plommehøst hjemme i gamlelandet. I fjor på denne tiden prøvde jeg meg på å lage plommelikør, og det ble svært så vellykket, så i dag tenkte jeg å dele oppskriften med dere.
 Eller mer enn en oppskrift er det vel heller fremgangsmåten jeg kommer til å beskrive her, for noen eksakte mål brukte jeg ikke da jeg lagde likøren. Det står ett kapittel om frukt likører i en gammel oppskriftsbok jeg har arvet etter min bestemor og det var den jeg tok utgangspunkt i.
Om du vil prøve deg på plommelikør trenger du følgende;

                 plommer             /               ciruelas
                  sukker               /               azucar 
                  vodka                /               vodka 
             vaniljestenger         /        vainas de vanilla
          tørkede cranebær     /     arandanos rojos secos
              norgesglass          /                 tarros

Begynn selvfølgelig med å vaske og skylle plommene dine godt. Deretter kan du velge om du vil la steinen sitte i eller om du vil dele dem i to og plukke ut steinene. Jeg lot mine sitte i og skar ett lite snitt i hver plomme.Deretter er det bare å fylle norgesglasset med så mange plommer som du bare klarer.
Fyll helt opp og trykk dem gjerne litt sammen for å få plass til flere, men ikke mos dem. Jeg hadde også i en vaniljestang i det ene norgesglasset, samt en vaniljestang og en neve med tørkede cranebær i det andre norgesglasset. 
Her er det bare fantasien som setter grenser for de smakstilsetningene du kan bruke, eller du kan velge å la likøren være helt plain og bare ha plommer i norgesglasset. Deretter finner du frem sukkeret ditt og fyller hvert norgesglass helt fullt med sukker.
Det skal være tettpakket med sukker,rist litt på glassene slik at sukkeret fordeler seg ordentlig mellom plommene. Så er det klart for å helle over vodkaen. Fyll også denne gangen så fullt opp som du bare klarer.Med en gang du heller på vodkaen vil litt av sukkeret oppløse seg, etterfyll da med mere vodka om nødvendig.
Så er det bare å skru på lokket og sette norgesglassene på ett mørkt og litt kjølig sted i 4-6 måneder. Jeg lagde mine to varianter av plommelikør i september i fjor så de var akkurat ferdig i tide til å bli perfekte julegaver.
Kombinasjonen med plommer og vaniljestang smaker deilig av plomme og får en litt søt ettersmak av vanilje, kjempegod synes jeg og også de som har prøvesmak den. Den får en gyllen farge, litt gulaktig.
Med cranebær i likøren,endrer fargen på likøren seg og også smaken. Den blir brun og oransj i fargen,og den er litt søtere og er litt kraftiger på smak enn den som kun har vaniljestang i seg. Jeg likte begge variantene veldig godt og klarer ikke å velge en favoritt.
Plommelikøren kan gjerne lagres lenger på de samme norgesglassene,eller du kan helle de over på små flasker som jeg gjorde. Som sagt en perfekt gave til den som har alt eller kanskje en julegave til en god venn.
Jeg har fortsatt noen flasker stående og de smaker fortsatt utmerket, så da vet du hva du skal gjøre med plommene dine. For flere tips og oppskrifter med plommer kan du søke på nettopp kategorien plommer her på bloggen,der finner du mye godt. Håper du fikk lyst til å prøve deg. Titt gjerne innom meg på instagram også mye inspirasjon å hente der også.
                                   Ha en fin dag videre! 


No hay comentarios:

Publicar un comentario