viernes, 6 de noviembre de 2015

Fredagstapasen; Minimuffins med serranoskinke og manchego ost

Fredag igjen og ukene bare flyr forbi så raskt at jeg allerede begynner å glede meg litt til jul jeg.Men først den vanlige fredagstapasen her på bloggen og i dag byr jeg på kjempegode og smakfulle minimuffins, med to klassikere i spansk mat som ingredienser, nemlig manchego ost og serrano skinke. 
Perfekte munnfuller til å ha på tapasbordet eller til fredagskosen, gjerne sammen med ett glass rødt. Om du vil prøve deg på disse trenger du følgende ingerdienser til ca. 30 minimuffins;

            4,5dl mel               /            4,5dl de harina
      0,5dl havregryn          /       0,5dl de copos de avena
           0,5ts salt               /             0,5cdta de sal
     2,5ts bakepulver         /      2,5cdta de levadura royale
           2dl melk                /               2dl de leche
              1 egg                 /                  1 huevo
           50g smør              /          50g de mantequilla
    100g manchego ost     /     100g de queso manchego
     75g serrano skinke     /          75g jamon serrano
         1 liten purre            /           1 puerro pequeno
            gressløk               /                 cebollino

Begynn med å finhakke purren din og stek den myk i litt olivenolje i en stekepanne. Jeg bruker så små biter som mulig da ungene ikke er så begeistret for purre. Smelt deretter smøret ditt og ha det i melken, pisk deretter egget ditt ned i melkeblandingen. Ha så alle de tørre ingrediensene i en bakebolle. Deretter pisker du inn melkeblandingen i det tørre.
Deretter finriver du manchego osten din på ett rivjern. Ta så serranoskinken din og skjær den i så små biter som du bare klarer. Jeg pleier å bruke en saks og klippe skinken i biter, det kan være enklere enn å skjære.Klipp også litt fersk gressløk i biter.
Deretter rører du det hele inn i røren din, den blir ganske så klissete men kompakt , det er også slik røren skal være. Fyll så minimuffinsformene dine 3/4 fulle. Jeg brukte 1 velfylt teskje i hver minimuffinsform. 
Deretter stekte jeg minimuffinsene i 10-12 minutter midt i ovnenl på 200 grader. Følg med på slutten av steketiden slik at de ikke blir for godt stekt i bunnen. Minimuffinsene er reativt lyse når de er ferdige, men du kan bruke en tannpirker for å sjekke om de er ferdige, sitter det røre igjen på tannpirkeren din trenger de ett par minutter til i ovnen.
La minimuffinsene dine avkjøles på rist, selvom det ikke trengs om du er av den utålmodige typen eller bare veldig sulten, disse kan fint spises varme, selvom de også smaker nydelig kalde. Som sagt ett perfekt bidarg til etthvert tapasbord.
Håper du fikk lyst til å bake litt tapas nå , disse går det også relativt raskt å lage og det er jo helt klart en fordel. At småtroll også spiser disse med god appetitt gir også pluss i boka. Ha en riktig fin helg alle mann, selv skal jeg bruke fri fredagen min på å rydde vekk sommerklærne og sortere klær i tre store klesskap.Småtrolla vokser jo raskere enn raskest og alt blir for kort. Hjelp!!!
                                         Ha en fin fredag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario