miércoles, 27 de enero de 2016

Frozen kake 3

Nok en Frozen kake på bloggen i dag,den tredje i sitt slag og foreløpig den siste i rekken,men jeg ser ikke bort ifra at det kan bli nok en Frozen kake i fremtiden da Ana og Elsa fortsatt er fryktelig populære. Denne gangen var også bursdagsgaven,Elsa dukken,en del av kaken,og bursdagsbarnet Lola,min vakreste tanteunge,var super fornøyd med kaken.
Denne kaken er ikke så vanskelig å få til som det ser ut, det tar litt tid og du trenger to kakebunner, men den er ikke vanskelig å bygge sammen. Om du vil prøve deg på en Frozen dukke kake trenger du som sagt to kakebunner. Jeg brukte en av min vanlige sjokoladebunn, som du finner oppskriften på her på bloggen.
Jeg brukte som dere kan se av bildet en blomsterformet kakeform denne gangen, om du ikke har det bruker du en vanlig rund 20cm kakeform. Deretter lagde jeg nok en 20 cm kakenbunn, denne farget jeg rosa og oppskriften jeg brukte var den samme som til min Hello Kitty kake,oppskriften finner du her.
Deretter ble begge kakene delt i tre og fylt med ananasbiter,ferskenbiter og jordebærmousse. Jordebærmoussen kjøpte jeg ferdig da denne kaken ble laget i juli og det var over 40 grader ute. Jeg var rett og slett livredd for å bruke fløte i fyllet da jeg regnet med at den kom til å skjære seg og bli sur. Så var det bare å stable opp kaken, jeg brukte en grillpinne i midten til å støtte den opp med.
Om du har to like store kakebunner,følger du samme prosess, men når kakene er stablet opp skjærer du skrått på toppen av kaken slik at den får samme form som min. Kaken du skjærer av kan du spise med god samvittighet.Bruk så en spiseskje og grav ut ett hull midt i kaken, pakk frozendukken din inn i plastfolie opp til hoftene og dytt henne ned i hullet og vips så har hun fått på seg skjørt.
Bruk deretter min vanlige smørkrem til å smøre opp kaken med. Deretter satte jeg igang med å dekorere kaken. Denne gangen hadde jeg en ganske klar ide i hodet om hvordan jeg ville at kaken skulle se ut, jeg ville jo at den skulle ligne mest mulig på Elsa ifra filmen. Jeg begynte med å legge en del mørkeblå sukkerpasta i front på kaken.
Deretter kjevlet jeg ut, veldig tynt ,lyseblå sukkerpasta,jeg delte den så i lange remser som jeg klemte sammen langs sidene ved hjelp av fingrene. Litt dårlig forklart men tror man ser hva jeg mener på bildet.
Deretter festet jeg en og en remse rundt på kaken,slik at hele kakebunnn ble skjult. Jeg vridde dem litt rundt når jeg festet dem silk at det skulle bli litt bevegelse i Elsas kjole. Det gikk med en god del sukkerpasta lengder kan jeg love deg.
Da det var gjort trykket jeg ut noen snøkrystaller i hvit sukkerpasta som jeg plasserte i livet på Elsa for å skjule skjøten mellom selve dukken og sukkerpastaen. Jeg plasserte også noen snøkrystaller rundt eller på kjolen.
Jeg syntes kaken fortsatt var litt tam da det var gjort så jeg trykket ut en hel haug med små hvite blomster som alle fikk spiselige sølvperler eller lyseblå perler i midten, deretter ble de festet foran på det mørkeblå partiet på kjolen.
Jeg gjorde det samme på baksiden av kjolen og Elsa fikk også en mørkeblå sommerfugl som selskap på kjolen sin.Da det var gjort synes jeg det var nok med dekorasjoner på kaken.Jeg strødde deretter over litt spiselig glitter slik at kaken virklig gnistret når den var ferdig.
Som sagt så ble jeg selv veldig fornøyd med denne Frozen kaken, jeg syntes det ble mye liv i kjolen til Elsa når jeg vridde sukkerpasta lengdene og ikke bare la sukkerpastaen rett på den smurte kakebunnen.
Det gikk også bra med fyllet til tross for varmen, men jeg er veldig glad at jeg ikke fylte kaken med kremfyll. Det kan ofte være en utfordring både å lage og å dekorere kaker når gradestokken runder 40 grader, men ved hjelp av aircodition på fullt i kjøkkenet gikk det bra denne gangen også.
Og tantebarnet Lola,ja hun ble storfornøyd og jeg hadde en hel beundrerskare av 4 årige jenter etter meg resten av bursdagen, som alle ville ha en Frozenkake til sin neste bursdag,kanskje det var mitt one minute of fame;)
Ha ha jeg bare tuller, men selvfølgelig er det ekstra koselig når kaken man bruker en del timer på å lage blir satt ordentlig pris på.Som sagt så mistenker jeg at dette nok ikke er den siste Frozen kaken her på bloggen.
Håper du fant litt inspirasjon her til å prøve deg på en Frozen kake du også, og om ikke denne falt i smak så finner du de to andre Frozen kakene på bloggen her og her. Kanskje du har en liten prinsesse som du kjenner som kunne tenke seg en slik kake til sin bursdag.
                                   Ha en fin dag videre!



No hay comentarios:

Publicar un comentario