lunes, 12 de diciembre de 2016

Lussekatter

I morgen er det Lucia dagen og det skal nok feires hjemme i gamlelandet tenker jeg,spanjolene er ikke mye til å feire Luciadagen men jeg skal ihvertfall spise lussekatter for det hører til mener nå jeg. Dessuten må jeg spise lussekatter for å feire verdens beste lillesøster som har bursdag på selveste Lucia dagen og siden vi er noen tusen kilometer ifra hverandre så får jeg feire henne for meg selv.
 Om du har tenkt å feire Lucia med lussekatter slik som meg så annbefaler jeg på det sterkeste denne oppskriften på Lussekatter,de er supermyke og smaker helt fantastisk.Orginaloppskriften fant jeg på bloggen til Niiinis men jeg endret litt underveis,om du vil prøve deg på lussekatter trenger du følgende ingerdienser;

                 2,5dl melk                 /            2,5dl de leche
                 2,5dl fløte                  /            2,5dl de nata
           1,5g malt safran              /            1,5g azafran
                  50g gjær                   /          50g de levadura
                   1ts salt                     /           1cdta de sal
                2,5dl sukker                /          2,5dl de azucar
           250g creme fraiche         /      250g de creme fraiche
                10-13dl mel                 /         10-13dl de harina
                 100g smør                 /       100g de mantequilla
                    rosiner                     /                pasas
                perlesukker                  /           azucar perla
                      egg                        /                huevo

Begynn med å blande sammen melk ,fløte og creme fraiche.Varm så blandingen opp litt til ca 37 grader. Rør ut gjæren i blandingen og ha i safranen din.
Ha i sukker og salt og rør til det er oppløst.Deretter har du i mel og smør i terninger vekselsvis mens du hele tiden lar bakemaskinen din gå. Elt det hele godt sammen og se ann på melmengden din, når deigen slipper kanten på bollen er det nok mel.
Så må deigen få heve til dobbelt størrelse,sett den på ett lunt sted og dekk den til med ett kjøkkenhåndkle,det tar ca 45 minutter før den blir dobbelt så stor.Mens du venter varmer du opp ovnen din til 225 grader.
Når deigen din er ferdig hevet deler du den opp i ca 30 like store deler.Trill så hver enkelt til en bolle og deretter til en pølse som du former igjen til en lussekatt. La så lussekattene etterheve i 30 minutter på bakeplaten.
Så må du pensle med egg og så kan du pynte med rosiner om du ønsker det,jeg tok litt perlesukker på toppen også ,det er jo tross alt snart jul😋 Så steker du lussekattene dine midt i ovnen på 225 grader i 9-12 minutter.
Følg med mot slutten av steketiden, de er ferdige når du hører en hul lyd når du banker på undersiden med fingeren. La de avkjøles på rist og gjør deg klar til å nyte superfluffy lussekatter,disse smaker fortreffelig.
De kan fint fryses ned og spises senere i julen for hvem sier at man bare kan spise lussekatter på selve Luciadagen,selvom jeg vel tviler på om det blir noen til overs om du baker disse.
Ha en fin Luciadag i morgen alle sammen og titt gjerne innom her snart igjen for mere julesnadder, jeg simpelthen elsker julen så det blir en del godbiter på bloggen fremover.
Ha en fin førjulsdag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario