lunes, 19 de junio de 2017

40 års kake

I dag er det ett år siden jeg offisielt entret 40 og fabulous årene og derav får dere dagen til ære min store 40 års kake her på bloggen i dag. Jeg feiret med stor fest og høy champagneføring og det ble en super dag, som ennå fremkaller ett smil om munnen i dag ett år etter. Så om dere selv blir 40 eller kjenner noen som blir det her kommer ett forslag til en 40 og fabulous kake.
Det var mange gjester i 40 års laget mitt så det krevde en stor kake i 3 etasjer. Jeg brukte sjokoladekakebunner i alle tre lagene. Oppskriften på den største kakebunnen finner du her på bloggen.De to andre kakebunnene ble lagd etter min vel utprøvde sjokoladekakbunn oppskrift,i den minste 15 cm kakeformen bruker jeg også denne oppskriften men jeg fyller kakeformen3/4 full og lager muffins av resten av kakerøren.
Deretter ble alle tre kakene fylt med det samme fyllet, oreokrem,oppskriften og fremgangsmåten finner du her på bloggen,jeg bruker ofte denne som fyll når det er varmt i været fordi den er lettvint å lage og holder seg godt i varmen.I tillegg til oreokremen hadde jeg også i friske bringebær og hermetisert fersken.En nydelig og frisk kombinasjon.
Alle tre kakene hadde to lag med fyll og tre lag med kakebunn. Husk å doble eller tredoble oppskriftene dine ettersom hvor stor kaken din er.Deretter ble alle tre kakebunnene smurt opp med min smørkrem. Neste steg var å trekke de tre kakene med sukkerpasta.Den minste kaken ble trukket i hvit sukkerpasta og den mellomste i sort sukkerpasta.
Ett lite tips når det gjelder sort sukkerpasta,kjøp den ferdig farget,det er nesten umulig å farge sukkerpasta sort på egenhånd,ferdigkjøpt sparer deg for mye tid og frustrasjon.Den største kakebunnen ble dekt av en kappe med halvsirkler i sukkerpasta i fargeskalaen fra hvitt til grått til sort.Litt inspirert av 50 shades of Grey.
Jeg gjentok den samme fargeskalen på den øverste kaken,men i omvendt rekkefølge slik at det ble en helhet i kaken. Kaken i midten fikk 40 and faulous påskrevet i knallrøde bokstaver.Litt dramatisk og veldig effekfullt,litt i stil med følelsene når man fyller 40😉
Deretter ble hele den høyre siden av kaken fylt opp med sommerfugler i forskjellige størrelser og grå nyanser,har sett dette på mange kaker og har lenge hatt lyst til å prøve det,så da ble min egen 40 årskake den perfekte annledningen til det.
For en siste finish og en litt dramatisk effekt,la jeg til noen røde sommerfugler også og til slutt en stor rød sukkerpastablomst på toppen av kaka,samt noen store spiselige sølvperler for å fullføre dekorasjonen.
Jeg ble veldig fornøyd med kaken og jeg velger å tro at den smakte godt,den ble nemlig spist opp og jeg rakk aldri å smake,sånn er det å være vertinne i sitt eget 40 års lag.Nå skal jeg straks ferie 41 års dagen min med familien og åpne gaver og selvfølgelig spise kaken,men den kaken får dere få i ett annet blogginnlegg. Hipp hurra for meg, håper jeg ser deg snart her inne igjen ,det er den beste bursdagsgaven jeg kan få av deg.
Ha en fin bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario