miércoles, 20 de septiembre de 2017

Fiken formkake

Jeg elsker formkaker,de smaker godt uansett og kan fint bli til en lekker dessert ved hjelp av litt is eller krem.De er litt som poteten,de kan brukes til alt.Mine barn nyter til og med formkaker til frokost med ett glass melk,det er veldig typisk spansk. Fiken er nå i sesong her i Spania og de smaker alldeles nydelig i formkake.
Jeg virklig annbefaler å prøve denne formkaken ,den er super saftig og har en vidunderlig smak. Om du vil prøve deg på denne trenger du følgende ingredienser;

           125g smør              /      125g de mantequilla
          180g sukker             /          180g de azucar
    1 ts vaniljeekstrakt         /  1cdta de extracto de vanilla
           0,5dl melk                /          0,5dl de leche
              2 egg                    /               2 huevos
            3,5dl mel                 /          3,5dl de harina
        2ts bakepulver            /   2cdtas de levadura royale
      250g ferske fiken          /           250g de higos

Ha smør og sukker i bakebollen og pisk det hvitt.Ha deretter i ett og ett egg og pisk godt i mellom hvert egg.
Ha i melk og vaniljeekstrakt etterfulgt av bakepulver og mel litt etter litt.Pisk til du får en klumpfri og luftig røre.
Fjern deretter skallet på fiknene dine og del dem opp i små biter. Jeg veide fiknene mine med skallet på så du trenger altså 250g ferske fikner med skallet på. Vend deretter inn fikenbitene med en slikkepott.
Ha så røren over i en smurt kakeform og stek kaken midt i ovnen på 175 grader i 35-40 minutter.Bruk en kakenål til å kjenne etter når kaken er ferdig.Kakenålen skal komme tørr ut.La kaken stå ca 5 minutter i formen sin ,når du tar den ut av ovnen ,før du hvelver den over på rist og lar den avkjøles der.
Jeg dekorerte så min fikenkake med litt melis ,før jeg serverte den, men det er slettes ikke nødvendig,den smaker supert uansett.Myk,smakfull og helt fantastisk god,jeg kan ikke få annbefalt denne kaken nok.
Ikke vær redd for fikensmaken,den er kanskje litt uvant for oss nordmenn,men du merker garantert ikke dette i denne kaken. Håper du fikk lyst til å bake litt nå og husk at jeg setter stor pris på tilbakemelding om du prøver deg på noen av mine oppskrifter. Titt gjerne innom her på bloggen snart igjen.
Ha en fin bakedag videre 

No hay comentarios:

Publicar un comentario