lunes, 15 de enero de 2018

Fløtekjeks

Da var det klart for litt kjeks her på bloggen i dag. Jeg får ofte litt fløte til overs av all bakingen ,som blir stående i kjøleskapet,som regel ender den opp i vafler ,men denne gangen lagde jeg fløtekjeks istedet.Det angrer jeg ikke på,nydelige kjeks som smelter i munnen og som smakte fantastisk godt.
Ungene i huset ga også tommelen opp for disse. Dessuten trenger du bare 5 ingredienser for å bake disse så her er det bare å løpe på kjøkkenet og sette igang.Om du vil prøve deg på fløtekjeks trenger du følgende ingredienser til ca 35 stykker;

               2dl fløte                /           2dl de nata
           200g sukker             /        200g de azucar
        2 eggeplommer          /       2 yemas de huevo
              330g mel              /         330g de harina
                 melis                 /            azucar glace

Begynn med å skille eggeplommene dine ifra eggehviten. Eggehviten kan du spare å lage marengs av om du ikke vil kaste den. Pisk deretter eggeplommene dine godt sammen med fløten din.
 Ha deretter i sukkeret og pisk videre til alt sukkeret har løst seg opp.Ha så i melet litt etter litt og pisk til det hele samler seg til en veldig klissete deig. Legg bakepapir på en stekeplate og gjør deg klar til den klissete delen av jobben. 
Som sagt så får du en klissete deig som du nå skal rulle kuler av ,men det løser du enkelt ved å fukte hendene dine litt før du ruller kulene sammen.Da setter de seg ikke fast i hendene sine. Legg dem på bakepapiret og trykk dem litt flate med fingrene.De kan ligge ganske så tett på bakeplaten da de ikke siger noe særlig ut under stekingen.
Stek fløtekjeksen midt i ovnen på 170 grader varmluft i 15-20 minutter. Følg med mot slutten av steketiden ,fløtekjeksen skal få en gyllen kant, da er de ferdige. La de avkjøles på rist.
Fløtekjeksen kan fint nytes slik de er ;"au natural", eller du kan strø over melis slik som jeg gjorde.Pass da på å strø over melisen med en gang du tar dem ut av ovnen slik at melisen fester seg til kjeksen.
Veldig enkelt og veldig gode ble disse ,så jeg annbefaler deg å prøve om du har en fløteskvett stående i kjøleskapet.Håper du titter innom meg her senere i uken også, det setter jeg pris på .
Ha en fin bakedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario