jueves, 17 de mayo de 2018

17 mai blomsterkake

Da var den store dagen her og jeg håper solen skinner over hele hjemlandet og at alle har en strålende feiring,jeg selv skal på jobb som vanlig og det blir kollegaene som får nyte av den norske nasjonaldagen da jeg byr dem på kake i annledningen,hipp hipp hurra hurra hurra. Dagen til ære her inne byr jeg på en kjempegod blomsterkake i najonalfargene rødt,hvitt og blått.
Smaker godt og er fin å se på ,dessuten er den veldig lett å få til. Alt du trenger er en rund sprøytetipp og en spiseskje.Om du vil prøve deg på denne godbiten trenger du en av mine standard sjokoladekakebunner til å begynne med. Oppskriften på den finner du her på bloggen.Når den er bakt og avkjølt deler du den i tre like store deler.Denne gangen gjorde jeg det enkelt når det kom til kakefyllet.
Det er så mye annet som skal ordnes med til en slik dag at det er lov å jukse litt med fyllet og bruke litt ferdigkjøpt tenker jeg. Denne gangen brukte jeg bringebærsyltetøy,ferdig kjøpt vaniljekrem og oreokjekssmuler. En kombinasjon som smaker godt og som har litt krønsj.Neste steg er å lage smørkrem,jeg lager min etter denne oppskriften.Begynn med å dekke siden på kaken med den hvite smørkremen din. 
Smørkremen som blir til overs deler du så i tre,en del farger du rød,en del farger du blå og den siste delen lar du være hvit.Så trenger du en sprøytepose og en rund tipp,størrelsen på den runde tippen din spiller ingen rolle du får bare mere eller mindre kronblader på blomsten din ettersom hvor stor den runde tippen din er.Sprøyt ut en rand med den røde smørkremen din slik du ser på bildet over her.
Deretter tar du spiseskjeen din og drar smørkremtoppene inn mot midten av kaken,tørk av for skjeen for hver topp du drar ut,dra ut fra ca midten av hver smørkremtopp.Når alle toppene er dratt ut gjentar du den samme prosessen igjen med den røde smørkremen din.
Deretter lager du to render etter samme fremgangsmåten med den hvite smørkremen din,husk å tørke av spiseskjeen din mellom hver gang du drar ut en topp ellers blir de ikke jevne.Til slutt sprøyter du ut små topper i midten av blomsten din med den blå smørkremen og vips så har du en 17 mai blomsterkake klar til servering.
Som sagt en enkel kake å bake og dekorere men allikevel veldig stilfull og jeg lover at den smaker kjempegodt. Håper du fikk lyst til å prøve deg på denne selvom det kanskje er hakket for sent å servere den til 17 mai i dag så er det jo også en fin kake til konfirmasjon eller barnedåp.
Ønsker alle mine lesere med denne kaken en riktig koselig 17 mai,spis pølser,is,vafler og kaker for meg også og nyt dagen dere.Titt gjerne innom meg igjen for tips til konfirmasjon fremover og ha en riktig fin feiring i dag.
Hipp hipp hurra hurra hurra!

No hay comentarios:

Publicar un comentario